Strona startowa | O mnie | Blog | Linki | Napisz do mnie
 
A to ja
 

Marek Szewczyk fot. Włodzimierz Sierakowski


Marek Szewczyk

Sponsora racz nam da─ç Panie

Nadesłany przez Marek Szewczyk 9.07.2014, 21:50:00 (55784 odsłon)

Ten tekst zaczn─Ö od przypomnienia wywiadu, jakiego udzieli┼é mi ┼Ťwie┼╝o wybrany na prezesa PZJ ┼üukasz Abgarowicz w ko┼äcu 2012 roku (ukaza┼é si─Ö w „Koniu Polskim nr 1/2013).  Na moje pytanie, sk─ůd bra─ç pieni─ůdze na dzia┼éanie PZJ poza sta┼éymi, ale skromnymi ┼║ród┼éami dochodów, takimi jak: dotacje z ministerstwa sportu oraz sk┼éadki od uczestników ┼╝ycia sportowego, pan prezes odpowiedzia┼é tak:

 

Z rynku. Tyle, ┼╝e nie mamy porz─ůdnej oferty dla sponsorów. Inna sprawa, ┼╝e do tej pory nikt nad tym powa┼╝nie nie pracowa┼é. A tymczasem nie jest to wcale prosta sprawa. Firma, która ma wy┼éo┼╝y─ç pieni─ůdze, musi dosta─ç sprecyzowan─ů od strony biznesowej ofert─Ö, z której b─Ödzie jasno wynika─ç, jakie korzy┼Ťci wizerunkowe czy promocyjne b─Ödzie z tego mia┼éa. Wiceprezes Rafa┼é Wawrzyniak jest odpowiedzialny za stworzenie grupy, która do ko┼äca marca ma przygotowa─ç kilka ofert. Bo potrzebujemy sponsoringu na trzech poziomach. PZJ potrzebuje sponsora generalnego. Potrzebni s─ů sponsorzy, którzy w sposób systemowy b─Öd─ů wspó┼épracowa─ç z organizatorami du┼╝ych imprez mi─Ödzynarodowych. No i potrzebujemy sponsorów, którzy b─Öd─ů chcieli inwestowa─ç w konie /…/

 

- Jak pan s─ůdzi, ile pieni─Ödzy uda si─Ö ┼Ťci─ůgn─ů─ç z rynku? Czy mo┼╝e pan poda─ç rz─ůd wielko┼Ťci? S─ůdz─Ö, ┼╝e w opinii ┼Ťrodowiska to jest najistotniejsze, z tego pan i zarz─ůd b─Ödziecie rozliczani.

 

Dopóki nie zostan─ů stworzone oferty, o których mówi┼éem, nie jestem w stanie poda─ç ┼╝adnych liczb. Ale nawet kiedy ju┼╝ powstan─ů, prosz─Ö nie oczekiwa─ç konkretnych sum. Jestem przekonany, ┼╝e wzrost b─Ödzie i to wielokrotny, ale pu┼éapu nie jestem w stanie okre┼Ťli─ç.

 

Termin, w jakim to mia┼éo nast─ůpi─ç, wynika┼é z kontekstu dalszej cz─Ö┼Ťci rozmowy. Na moje pytanie, kiedy nast─ůpi profesjonalizacja, czyli od kiedy rz─ůdzi─ç b─Öd─ů ci, którzy b─Öd─ů op┼éacani, a wi─Öc b─Ödzie mo┼╝na im stawia─ç zadania i rozlicza─ç? Pad┼éa taka oto odpowied┼║:

/…/ Mam nadziej─Ö, ┼╝e uda si─Ö to osi─ůgn─ů─ç od drugiej po┼éowy 2013 r., a ju┼╝ od roku 2014 na pewno. Dlaczego od 2014? Bo postawili┼Ťmy sobie taki cel, ┼╝e od tego roku PZJ powinien mie─ç sponsora generalnego. A termin ten wynika z wiedzy, kiedy i jak s─ů tworzone bud┼╝ety wielkich firm.

Mamy po┼éow─Ö roku 2014 i co? Czy PZJ ma sponsora generalnego? 



To pytanie retoryczne. Wszyscy wiedz─ů, ┼╝e – przynajmniej jak do tej pory – PZJ takowego nie ma. Ma za┼Ť wielk─ů dziur─Ö w bud┼╝ecie – 597 017 z┼é za rok 2013. Pisa┼éem o tym w poprzednim tek┼Ťcie i tam po szczegó┼éy odsy┼éam zainteresowanych.

Na t─Ö dziur─Ö w du┼╝ej cz─Ö┼Ť─ç sk┼éadaj─ů si─Ö wydatki marketingowe (strategia, promocja, grafika, portal, reklama, PR) za rok 2013, które wynosz─ů 183 323 z┼é. Do tego trzeba jeszcze doda─ç comiesi─Öczn─ů pensj─Ö wiceprezesa ds. marketingu Rafa┼éa Wawrzyniaka. Nie znam wysoko┼Ťci jego poborów, wi─Öc precyzyjnie nie obliczymy, ile nowy zarz─ůd PZJ wyda┼é na marketing, ale b─Ödzie to suma zapewne powy┼╝ej 300 tys. z┼é. A efekt? Na trzecich zawodach z cyklu Grand Prix Wolnej Polski, a na drugich transmitowanych w telewizyjnej Jedynce, pojawi┼é si─Ö sponsor przyprowadzony przez PZJ – firma Apart. Do tego w─ůtku wróc─Ö za chwil─Ö.

 

Efekty musz─ů przyj┼Ť─ç

Teraz zatrzymajmy si─Ö przy w─ůtku braku sponsora generalnego PZJ. Przypomina mi si─Ö dyskusja, jaka rozgorza┼éa w naszym ┼Ťrodowisku na prze┼éomie lat 2005/2006 po wywiadach, jakie Micha┼é Wierusz-Kowalski przeprowadzi┼é z Dominik─ů Kra┼Ťko oraz Grzegorzem Kostrzewskim (ukaza┼éy si─Ö w „Koniach i Rumakach” nr 22-24/2005). Zarówno odpytywani, jak i pytaj─ůcy, prezentowali stanowisko, które w najwi─Ökszym skrócie mo┼╝na uj─ů─ç tak: trzeba stworzy─ç komórk─Ö marketingow─ů z prawdziwego zdarzenia, zatrudni─ç fachowców, dobrze ich op┼éaci─ç, zainwestowa─ç, czyli przeznaczy─ç du┼╝e ┼Ťrodki na rozkr─Öcenie dzia┼éalno┼Ťci takiego cia┼éa, a efekty musz─ů przyj┼Ť─ç.

To wypisz wymaluj sytuacja, jak powsta┼éa po odsuni─Öciu od w┼éadzy Marcina Szczypiorskiego i poprzedniego zarz─ůdu, a po wyborze nowych w┼éadz. Przecie┼╝ wybrany na wiceprezesa ds. marketingu Rafa┼é Wawrzyniak i zatrudniony na tym stanowisku mia┼é i ma za zadanie zajmowa─ç si─Ö w┼éa┼Ťnie tylko tym – profesjonalnym pozyskiwaniem sponsorów. Dlaczego zatem po 1,75 roku dzia┼éalno┼Ťci efekty s─ů tak mizerne?

Ciekawe by┼éoby poznanie opinii wszystkich troje dzi┼Ť. Dominiko, Grzegorzu, Michale - czy wyznawane przez Was wówczas za┼éo┼╝enia nadal s─ů s┼éuszne? A je┼Ťli tak, to dlaczego nie ma efektów? Czy obecny wykonawca tych za┼éo┼╝e┼ä robi to nieumiej─Ötnie? A je┼Ťli tak, to gdzie pope┼énia b┼é─Ödy? Czy mo┼╝na je naprawi─ç? Unikn─ů─ç ich? A mo┼╝e te za┼éo┼╝enia by┼éy b┼é─Ödne i dzi┼Ť ju┼╝ inaczej patrzycie na mo┼╝liwo┼Ť─ç pozyskiwania sponsorów dla polskiego je┼║dziectwa, dla PZJ jako takiego? Apeluj─Ö do Was, zabierzcie w tej materii g┼éos. ┼üamy mojego blogu s─ů dla Was otwarte.

 

Broni─Ö Wawrzyniaka

Ja tymczasem spiesz─Ö wzi─ů─ç w obron─Ö Rafa┼éa Wawrzyniaka. Pozwol─Ö sobie przytoczy─ç to, co wówczas napisa┼éem na ┼éamach „Konia Polskiego”, kiedy zabra┼éem g┼éos w owej dyskusji.

Moje do┼Ťwiadczenie dzia┼éacza klubowego i organizatora zawodów je┼║dzieckich oraz obserwatora  je┼║dziectwa w ogóle, podpowiadaj─ů mi, ┼╝e o ile mo┼╝na pozyska─ç sponsorów na zawody je┼║dzieckie, to du┼╝o, du┼╝o trudniej jest zdoby─ç go dla konkretnego zawodnika, a ju┼╝ najtrudniej – dla klubu.

Pisz─ůc to, mia┼éem te┼╝ na my┼Ťli organizacj─Ö tak─ů jak PZJ. Przytoczy┼éem wówczas te┼╝ przyk┼éad, ┼╝e FEI te┼╝ nie ma sponsora jako takiego. Owszem, potrafi pozyska─ç sponsorów na poszczególne cykle zawodów, ale dla siebie jako instytucji samej w sobie – nie.

Podobnie mamy u nas. Dzi─Öki Rafa┼éowi Wawrzyniakowi (a zapewne tak┼╝e dzi─Öki ┼üukaszowi Abgarowiczowi) przy cyklu Grand Prix Wolnej Polski pojawi┼é si─Ö sponsor, ale PZJ jako instytucja takowego nie ma. I zapewne mie─ç nie b─Ödzie. Ja w ka┼╝dym razie w tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç nie wierz─Ö. Dlaczego?

Je┼║dziectwo w Polsce jest sportem niszowym. W konkurencjach olimpijskich nie mamy (i jeszcze d┼éugo mie─ç nie b─Ödziemy) sukcesów sportowych. W konkurencjach nieolimpijskich sukcesy si─Ö zdarzaj─ů (vide wicemistrzostwo ┼Ťwiata Bart┼éomieja Kwiatka w zaprz─Ögach czy br─ůzowy medal ME w rajdach Kamili Kart), ale nikogo to nie obchodzi. Nikogo poza nami oczywi┼Ťcie, czyli poza naszym, je┼║dzieckim ┼Ťrodowiskiem. Taka jest rzeczywisto┼Ť─ç.

Broni─Ö Rafa┼éa Wawrzyniaka w tym sensie: nie uwa┼╝am, ┼╝e to jego nieudolno┼Ť─ç sprawia, i┼╝ PZJ nie ma sponsora generalnego. Zdobycie tego sponsora to po prostu mission impossible. Ktokolwiek inny te┼╝ by tego nie dokona┼é. Takie jest w ka┼╝dym razie moje zdanie.

Jednak co innego twierdzi─ç, ┼╝e nie mo┼╝na mie─ç pretensji o niewykonanie zadania niemo┼╝liwego do wykonania, a co innego stawianie takiego zadania.

Gdybym by┼é prezesem PZJ nie dopu┼Ťci┼ébym do realizacji koncepcji, ┼╝e najpierw musimy zainwestowa─ç du┼╝e ┼Ťrodki w marketing, by po roku powita─ç sponsora generalnego Zwi─ůzku. Tak─ů koncepcj─Ö uwa┼╝a┼éem i nadal uwa┼╝am za nierealn─ů. Gdybym by┼é cz┼éonkiem zarz─ůdu protestowa┼ébym przeciwko takiej koncepcji i g┼éosowa┼é przeciwko jej realizacji takim kosztem. Ale nie jestem ani jednym, ani drugim. Prezesem jest ┼üukasz Abgarowicz i to on obiecywa┼é realizacj─Ö takiej koncepcji. S─ů te┼╝ cz┼éonkowie zarz─ůdu, którzy cho─çby swoj─ů biern─ů obecno┼Ťci─ů w tym ciele, ┼╝yruj─ů tak─ů polityk─Ö i takie wydatki. Wszyscy oni b─Öd─ů z tej polityki i z tych wydatków rozliczeni. Pytanie tylko kiedy. Czy ju┼╝ tej jesieni, czy po up┼éywie ca┼éej kadencji.

 

Transparentno┼Ť─ç

 Próbowa┼éem si─Ö dowiedzie─ç, ile PZJ musi p┼éaci─ç za transmisje w Jedynce. Próbowa┼éem si─Ö dowiedzie─ç, ile Apart p┼éaci za przyjemno┼Ť─ç bycia sponsorem Grand Prix Wolnej Polski. Jestem dziennikarzem i moim zawodem (i powinno┼Ťci─ů) jest wiedzie─ç. Chcia┼éem pozna─ç te liczby tak┼╝e z tego powodu, aby sobie zrobi─ç wyliczenie, czy skórka warta jest wyprawki. Niestety, bezskutecznie. Wiceprezes Wawrzyniak odmówi┼é podania tych liczb, zas┼éaniaj─ůc si─Ö tajemnic─ů handlow─ů. Odmówili podania tych informacji tak┼╝e organizatorzy zawodów w Sopocie i Warce, gdzie Grand Prix Wolnej Polski transmitowane by┼éo w Jedynce.

No i mamy problem natury ogólnej – czy w┼éadze Stowarzyszenia, jakim jest PZJ, maj─ů prawo odmawia─ç informacji finansowych cz┼éonkom tego┼╝ Stowarzyszenia. Po pierwsze chc─Ö pozna─ç owe liczby, by je poda─ç cz┼éonkom Stowarzyszenia, a po drugie sam jestem cz┼éonkiem tego┼╝. Gdyby PZJ by┼é spó┼ék─ů handlow─ů, rozumia┼ébym tak─ů postaw─Ö. Poniewa┼╝ jest Stowarzyszeniem, taka postawa jest dla mnie nie do zaakceptowania.

Publicznie zatem deklaruj─Ö, ┼╝e pr─Ödzej czy pó┼║niej poznam te liczby i je ujawni─Ö. Mam te┼╝ zamiar ujawni─ç inne sprawy, które zarz─ůd próbowa┼é trzyma─ç w tajemnicy. Ale to niebawem.

Teraz jeszcze kilka s┼éów o transmisjach w Jedynce i sponsorze tych transmisji.

 

Jak „kupowa┼éem” transmisj─Ö telewizyjn─ů

 Kiedy w 2008 roku razem z kolegami ze Stowarzyszenia Klub Je┼║dziecki Legia Kozielska organizowali┼Ťmy mistrzostwa Polski w skokach (w trzech kategoriach wiekowych), namówi┼éem ich do pewnego, ryzykownego ruchu. By┼éy to ju┼╝ kolejne zawody, które robili┼Ťmy, i wiedzia┼éem, ┼╝e coraz trudniej o sponsorów, je┼Ťli si─Ö nie ma 100-procentowej gwarancji, ┼╝e b─Ödzie transmisja telewizyjna. Zaproponowa┼éem wi─Öc, ┼╝e tym razem j─ů „kupimy”. W poprzednich latach udawa┼éo si─Ö najcz─Ö┼Ťciej jak─ů┼Ť transmisj─Ö za┼éatwi─ç nieodp┼éatnie, ale by┼é i taki rok, ┼╝e poza newsami czy krótkim reporta┼╝ykiem w programie regionalnym, transmisji nie by┼éo. Tym razem postanowi┼éem nie ryzykowa─ç braku transmisji i zaryzykowa─ç jej kupno. Koledzy  z zarz─ůdu i komitetu organizacyjnego zaakceptowali ten pomys┼é. Na kilka miesi─Öcy przed MP mia┼éem w r─Öku umow─Ö z telewizj─ů i mog┼éem rozpocz─ů─ç kwerend─Ö po potencjalnych sponsorach. Cena: 40 tys z┼é.

Ryzyko by┼éo takie, ┼╝e je┼Ťli od sponsorów zbierzemy – powiedzmy – 50 tys. z┼é (a nie daj Bo┼╝e mniej ni┼╝ 40 tys.), to skórka nie by┼éaby warta wyprawki. Na szcz─Ö┼Ťcie uda┼éo si─Ö: od 5 sponsorów uda┼éo si─Ö pozyska─ç w sumie 102 tys. z┼é. Dlaczego tym pisz─Ö?

Po pierwsze dlatego, ┼╝e nie wyobra┼╝am sobie, abym jako cz┼éonek Stowarzyszenia móg┼é utajnia─ç takie sprawy. Ile wydali┼Ťmy na telewizj─Ö, ile zarobili na sponsorach, wiedzieli wszyscy cz┼éonkowie zarz─ůdu. Móg┼é si─Ö dowiedzie─ç ka┼╝dy „szary” cz┼éonek naszego Stowarzyszenia, gdyby chcia┼é. A na jesiennym zje┼║dzie sprawozdawczym wszystkie te liczby by┼éy podane w wykazach sporz─ůdzonych przez ksi─Ögow─ů. Dlatego postawa obecnego zarz─ůdu PZJ, a w┼éa┼Ťciwie prezesa i wiceprezesa, jest dla mnie nie do zaakceptowania.

Drugi powód jest taki, ┼╝e chcia┼ébym sobie wyrobi─ç pogl─ůd, czy kupienie przez obecne w┼éadze PZJ transmisji w Jedynce by┼éo op┼éacalne, czy nie. S─ůdz─Ö, ┼╝e wielu z Pa┼ästwa czytaj─ůcych te s┼éowa te┼╝ to interesuje. Jeste┼Ťmy cz┼éonkami Stowarzyszenia, które nazywa si─Ö Polski Zwi─ůzek Je┼║dziecki i mamy prawo wiedzie─ç. Apeluj─Ö zatem do cz┼éonków Rady Zwi─ůzku, aby t─Ö wiedz─Ö od zarz─ůdu wydoby┼éo i si─Ö ni─ů z nami wszystkim podzieli┼éo.

 

Po omacku

I na koniec jeszcze jedna uwaga. Kto┼Ť czytaj─ůcy te s┼éowa mo┼╝e odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, ┼╝e jestem przeciwnikiem pomys┼éu Grand Prix Wolnej Wolski. Otó┼╝ nie jestem. Ma┼éo tego, uwa┼╝am, ┼╝e jest to bardzo dobry marketingowo ruch. Na tyle dobry, ┼╝e nawet gdyby przysz┼éo do niego dop┼éaci─ç, np. 50 tys. z┼é w pierwszym roku jego funkcjonowania, to w normalnych warunkach zaakceptowa┼ébym tak─ů dop┼éat─Ö.

Dlaczego pisz─Ö o dop┼éacie, a nie o zysku? Na moje wyczucie, za jedn─ů transmisj─Ö w Jedynce PZJ musi p┼éaci─ç w granicach mi─Ödzy 100 a 200 tys. z┼é. Za┼éó┼╝my 150 tys. z┼é. Firma Apart pojawi┼éa si─Ö dopiero na drugiej transmisji. Aby PZJ wyszed┼é tylko na zero, Apart musia┼éby wnie┼Ť─ç za dwie transmisje 450 tys. z┼é. Wydaje mi si─Ö to ma┼éo realne. Z kolei nieoficjalnie wiem, ┼╝e PZJ stara si─Ö wymusi─ç na organizatorze pierwszych zawodów z cyklu Grand Prix Wolnej Polski, aby pokry┼é koszty (albo ich du┼╝─ů cz─Ö┼Ť─ç) tej transmisji, do której nie uda┼éo mu si─Ö dostarczy─ç ┼╝adnego sponsora.

To wszystko s─ů gdybania wynikaj─ůce z braku dok┼éadnych informacji. Mog─Ö si─Ö myli─ç. Napisa┼éem, ┼╝e „w normalnych warunkach” by┼éaby do zaakceptowania niewielka dop┼éata do transmisji w Jedynce. Ale nie mamy normalnej sytuacji. Mamy dziur─Ö w bud┼╝ecie za rok 2013 w wysoko┼Ťci 597 017 z┼é. Nie mo┼╝emy sobie pozwoli─ç - jako ca┼ée ┼Ťrodowisko – na powi─Ökszanie si─Ö tej dziury. Wiedza o tym, czy cykl Grand Prix Wolnej Polski jest deficytowy, czy dochodowy, jest nam niezb─Ödna. A wi─Öc Rado Zwi─ůzku do dzie┼éa.

Marek Szewczyk

 

 
Komentarze s─ů w┼éasno┼Ťci─ů ich autor├│w. Tw├│rcy serwisu nie ponosz─ů odpowiedzialno┼Ťci za ich tre┼Ť─ç.
Dodaj komentarz
Zasady komentowania*
Zawsze akceptuj komentarz zarejestrowanego u┼╝ytkownika.
Tytuł*
Nazwa*
E-mail*
Strona www*
Tre┼Ť─ç*
Kod potwierdzaj─ůcy*

Kliknij tutaj, aby od┼Ťwie┼╝y─ç obrazek, je┼Ťli nie jest wystarczaj─ůco czytelny.


Wpisz znaki widoczne na obrazku
Kod rozróżnia małe i wielkie litery
Liczba pr├│b, kt├│re mo┼╝esz wykona─ç: 5