Za sprawÄ… opozycyjnych senatorów, którym przewodzi marszaÅ‚ek Tomasz Grodzki, a także „dziÄ™ki” posÅ‚ance PiS, Joannie Lichockiej, ostatnio zrobiÅ‚o siÄ™ gÅ‚oÅ›no o niebotycznej sumie, jakÄ… rzÄ…dzÄ…ca wiÄ™kszość postanowiÅ‚a przeznaczyć na dofinansowanie telewizji, która powinna być publiczna, a jest ordynarnÄ… tubÄ… propagandowÄ… rzÄ…dzÄ…cych. Chodzi o 1,95 mld zÅ‚. Senat postulowaÅ‚, aby tymi pieniÄ™dzmi wspomóc walkÄ™ z nowotworami. JakoÅ› na co dzieÅ„ i w przeszÅ‚oÅ›ci nie zwracaliÅ›my uwagi na to, że rzeka naszych pieniÄ™dzy, bo z naszych podatków, nieustannie pÅ‚ynie do mediów wspierajÄ…cych „dobrÄ… zmianÄ™”. Wystarczy tylko powiedzieć, że sejmowa wiÄ™kszość przegÅ‚osowaÅ‚a niewiele mniejsze sumy na TVP w poprzednich latach: 980 mln zÅ‚ w 2017 roku, 1,2 mld zÅ‚ w 2018 r. Jednak nie tylko sejm wspiera na olbrzymiÄ… skalÄ™ media popierajÄ…ce „dobrÄ… zmianÄ™”. Ostatnio Grażyna Czachorowska-Szczupak zwróciÅ‚a uwagÄ™ na prowadzonej przez siebie na FC stronie „200-lecie SK Janów Podlaski” na interpelacjÄ™ poselskÄ… nr 1345. Odpowiedź udzielona przez ministra rolnictwa, Jana Krzysztofa Ardanowskiego, jest porażajÄ…ca.
Dlaczego porażajÄ…ca? Bo poraża skala wspierania mediów prorzÄ…dowych przez ministerstwo rolnictwa i podlegÅ‚e jej agencje. Ale po kolei. PosÅ‚owie PO, Dorota Niedziela i Kazimierz Plocke, zwrócili siÄ™ do ministra rolnictwa z pytaniami W sprawie wydatków na marketing, promocjÄ™ i dziaÅ‚ania informacyjne Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, KOWR, ARiMR oraz KRUZ poniesione w 2019 r. na rzecz konkretnych wydawców prasy, radia, telewizji, Internetu w zwiÄ…zku z realizacjÄ… zadaÅ„ ustawowych. W odpowiedzi podpisanej przez ministra rolnictwa podana jest ogólna kwota, a nastÄ™pnie wyszczególnione sÄ… wszystkie sumy czÄ…stkowe oraz podmiot, na rzecz którego dana kwota zostaÅ‚a przelana. Jak siÄ™ przeglÄ…da owÄ… odpowiedź ministra, to można siÄ™ znużyć czytajÄ…c tÄ™ bardzo dÅ‚ugÄ… wyliczankÄ…, a dodatkowo obraz rozmywa fakt, że nie podane zostaÅ‚o, ile wydaÅ‚o samo ministerstwo rolnictwa, a ile poszczególne podlegÅ‚emu mu instytucje. ZadaÅ‚em sobie trud, aby dokÅ‚adniej siÄ™ przyjrzeć wydatkom marketingowym samego ministerstwa oraz KOWR. Zacznijmy jednak od ogólnej sumy. Jest ona imponujÄ…ca – 10 332 719 zÅ‚. JeÅ›li chodzi o same ministerstwo rolnictwa, to wydatkowaÅ‚o ono w sumie 3 951 043 zÅ‚. Lista zawiera 42 pozycje, z czego prawie poÅ‚owa (20) to TVP – w sumie 2 919 419 zÅ‚. Do tego 4 pozycje to ubogi krewny telewizji publicznej, czyli radio publiczne – 345 238 zÅ‚. A 7 pozycji to lokalne radia koÅ›cielne albo wydawnictwa duszpasterskie – 348 531 zÅ‚. Jak siÄ™ to zsumuje, daje to 3 613 188 zÅ‚. Jednym sÅ‚owem z blisko 4 mln zÅ‚, jakie na marketing wydaÅ‚o ministerstwo rolnictwa, aż 91,45% trafiÅ‚o do mediów sprzyjajÄ…cych „dobrej zmianie”. Niewiele mniejsze pieniÄ…dze jak MRiRW na marketing wydaÅ‚ w 2019 roku KOWR – 3 645 992 zÅ‚. Jednostkowe sumy sÄ… na ogóÅ‚ mniejsze, ale liczba pozycji jest dużo wiÄ™ksza, bo liczy ich aż 85. I podobnie jak w przypadku MRiRW najwiÄ™kszym beneficjentem wydatków KOWR jest telewizja publiczna – 24 pozycje dajÄ… w sumie 1 424 857 zÅ‚. Ubogi krewny, czyli polskie radio, dostaÅ‚o tylko 207 443 zÅ‚ (8 pozycji). Telewizja Polsat zostaÅ‚a wspomożona tylko raz, ale za to niebagatelnÄ… sumÄ… aż 609 777 zÅ‚. No i najwiÄ™ksza ciekawostka – prasa. Wydawca tygodnika „Wprost” zainkasowaÅ‚ od KOWR aż 213 011 zÅ‚ w 10 różnych transzach. Dla porównania miesiÄ™cznik „Gospodyni” dostaÅ‚ jednorazowo 8364 zÅ‚, a „Gazeta Wiejska” – też jednorazowo – 7380 zÅ‚. JeÅ›li ktoÅ› z PaÅ„stwa interesuje siÄ™ tematykÄ… rolniczÄ…, a zwÅ‚aszcza hodowlÄ… koni, to nie ma po co brać do rÄ™ki branżowych pism rolniczych – trzeba kupować tygodnik „Wprost”, bo ten siÄ™ wprost roi od artkuÅ‚ów o strategicznych spóÅ‚kach podlegÅ‚ych KOWR. JeÅ›li chodzi o proporcje wydatków KOWR to wyglÄ…da to nieco inaczej niż w przypadku MRiRW. A mianowicie z ogólnej sumy 3 645 992 zÅ‚ na wydawców sprzyjajÄ…cych „dobrej zmianie” KOWR przeznaczyÅ‚ 2 455 088 zÅ‚, co daje 67,33% ogólnej kwoty. Nie chciaÅ‚o mi siÄ™ już robić dokÅ‚adnej analizy wydatków ARiMR i KRUZ, ale pewnie proporcje sÄ… podobne. Warto sobie uzmysÅ‚owić, jak wielkie pieniÄ…dze obecnie rzÄ…dzÄ…cy różnymi możliwymi kanaÅ‚ami przeznaczajÄ… na wspieranie życzliwych sobie mediów, a zwÅ‚aszcza telewizji publicznej. MiÄ™dzy innymi po to, aby TVP mogÅ‚a oczerniać marszaÅ‚ka Grodzkiego, szczuć opiniÄ™ publicznÄ… na sÄ™dziów (ostatni bastion w walce z nadciÄ…gajÄ…cÄ… dyktaturÄ…), czy powielać dyrdymaÅ‚y, że powodem kÅ‚opotów finansowych stadnin paÅ„stwowych, w tym SK w Janowie Podlaskim, jest susza, kiedy prawdziwym powodem jest dyletanctwo zarzÄ…dzajÄ…cych tymi stadninami. Możemy tÄ™ tendencjÄ™ zacząć odwracać – pierwszy etap 10 maja. Marek Szewczyk
|