Nie po raz pierwszy użyczam swój blog do tego, aby siÄ™ na nim wypowiedzieli inni. Tym razem jest to polemika Barbary Mazur z Markiem Grzybowskim. Dla mniej zorientowanych krótkie przedstawienie adwersarzy. Marek Grzybowski, obecnie czÅ‚onek Rady ds. Hodowli Koni dziaÅ‚ajÄ…cej przy ministrze rolnictwa, a w przeszÅ‚oÅ›ci czÅ‚onek spóÅ‚ki Polish Prestige, która organizowaÅ‚a aukcjÄ™ janowskÄ… w latach 1996-2000. A przede wszystkim aukcjoner na tychże aukcjach, a także wczeÅ›niejszych, organizowanych przez paÅ„stwowÄ… centralÄ™ handlu zagranicznego Animex. Barbara Mazur, wÅ‚aÅ›cicielka Polturfu, która to firma organizowaÅ‚a aukcjÄ™ Pride of Poland w latach 2001-2015. Pierwszy wypowiedziaÅ‚ siÄ™ Marek Grzybowski. PeÅ‚ny tekst pt. "Umiarkowany sukces" ukazaÅ‚ siÄ™ na blogu pana Grzybowskiego - www.konsprawapolska.pl 17 sierpnia. Nie zamieszczam tego tekstu w caÅ‚oÅ›ci z tej przyczyny, że w polemice pani Mazur sÄ… przytaczane obszerne fragmenty, do których siÄ™ odnosi. Barbara Mazur przysÅ‚aÅ‚a mi dziÅ› swojÄ… polemikÄ™ z proÅ›bÄ…, o jej opublikowanie na moim blogu, co niniejszym czyniÄ™.
ObiecywaÅ‚am sobie, że nie bÄ™dÄ™ siÄ™ wdawać w polemikÄ™, ani niczego komentować. Jednak tekst pana Marka Grzybowskiego dotyka mnie personalnie. Chociaż nie pada tam moje nazwisko, wystÄ™pujÄ… zarzuty pod adresem firmy, której w chwili obecnej jestem jedynym wÅ‚aÅ›cicielem. A wiÄ™c pozwolÄ™ sobie na takÄ… odpowiedź: Umiarkowany sukces MAREK GRZYBOWSKI 17 sierpnia 2016 Marek Grzybowski: ZakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ kolejna aukcja w Janowie. ByÅ‚ to umiarkowany sukces i tak wÅ‚aÅ›nie oceniÅ‚em wyniki dwóch aukcji: Pride of Poland i Summer Sale we wczorajszej 10-minutowej rozmowie z TVN „Fakty”. Z caÅ‚ej wypowiedzi wybrali dwa krytyczne zdania, wmontowujÄ…c je we wÅ‚asnÄ… tezÄ™, że aukcja skoÅ„czyÅ‚a siÄ™ „klapÄ…”. Czysta manipulacja. TVN już dawno straciÅ‚a wiarygodność i tylko żaÅ‚ujÄ™, że zgodziÅ‚em siÄ™ na wypowiedź dla nich. To byÅ‚a aukcja przeÅ‚omu. Organizowana z wielkim opóźnieniem i przy oporze „Å›rodowiska”, nikt wiÄ™c nie spodziewaÅ‚ siÄ™ rekordów cenowych. Choć przy organizacji i prowadzeniu aukcji popeÅ‚niono wiele błędów wynikajÄ…cych z nieznajomoÅ›ci rynku, strategii i taktyki aukcji, to na pewno nie można uznać tych aukcji za niepowodzenie. Barbara Mazur: W takim razie jak można byÅ‚o powierzyć organizacjÄ™ tak ważnego przedsiÄ™wziÄ™cia ludziom, który nie znajÄ… siÄ™ na podstawach? MG: MTP sprostaÅ‚y zadaniu technicznego przygotowania pokazu, obsÅ‚ugi goÅ›ci, zapewnienia infrastruktury, oprawy graficznej i medialnej. Zaangażowano liczne i sprawne zespoÅ‚y, na które firma prywatna, taka jak Polturf, czy Polish Prestige nie mogÅ‚aby sobie pozwolić. BM: Akurat Polturf sobie pozwalaÅ‚ na zatrudnianie fachowców i za każdy odcinek pracy odpowiedzialny byÅ‚ osobny, wyspecjalizowany zespóÅ‚. Nie można wszystkiego robić samemu i udawać, że siÄ™ na wszystkim znamy. MPT przystÄ…piÅ‚y do organizacji późno. Jednak, majÄ…c praktycznie nieograniczony budżet (bo przecież aukcja musiaÅ‚a siÄ™ udać za wszelkÄ… cenÄ™), nie pokusiÅ‚y siÄ™ o żadnÄ… oryginalność. KorzystaÅ‚y bez żenady z naszych, wypracowanych przez lata rozwiÄ…zaÅ„, w tym autorskich (!!!) opracowaÅ„ i pomysÅ‚ów graficznych zastosowanych w obydwu katalogach wydanych drukiem. A i tak te przypominaÅ‚y ledwo nasze brudnopisy, z jakimÅ› wysypujÄ…cym siÄ™ z nich zestawem errat, co Å›wiadczy o braku pieczoÅ‚owitoÅ›ci w przygotowaniu do druku. Ustawienia ringów pokazowych i rozwiÄ…zania ruchu ludzi oraz koni byÅ‚y dokÅ‚adnÄ… kopiÄ… naszych map (z tÄ… różnicÄ…, że my nie zamknÄ™liÅ›my caÅ‚ego terenu w klatce z pÅ‚otów o 2,5-metrowej wysokoÅ›ci). Dużo bardziej staraliÅ›my siÄ™ też o wystrój i udekorowanie zarówno placu czempionatowego, jak i hali, żeby byÅ‚o i elegancko, i Å‚adnie! To, co zastaÅ‚am w Janowie, przypominaÅ‚o kartonowe pudÅ‚o, z nachalnym użyciem kolorów i emblematów. A w takim opakowaniu ciężko sprzedaje siÄ™ „perÅ‚y i diamenty”… Nie bÄ™dÄ™ wytykać błędów organizacyjnych, bo nie zamierzam tu nikomu udzielać rad. KwintesencjÄ… bylejakoÅ›ci byÅ‚ dla mnie catering w sektorze VIP. Powiem tylko tyle, że w ubiegÅ‚ym roku firma, która obsÅ‚ugiwaÅ‚a goÅ›ci i klientów, zdobyÅ‚a prestiżowÄ… nagrodÄ™ kulinarnÄ…. W tym roku „catering” przypominaÅ‚ garkuchniÄ™. Ale może kogoÅ› to zadowoliÅ‚o. (Zaznaczam, że nie próbowaÅ‚am, ale powtarzam opiniÄ™ goÅ›ci, którzy bywali na naszych aukcjach). MyÅ›laÅ‚am, że imprezÄ™ przejmie ktoÅ›, kto potraktujÄ™ jÄ… godnie i z szacunkiem. A potraktowano jÄ… tak… targowo. Zabrano jej urok i magiÄ™, która tak mocno dziaÅ‚aÅ‚a na klientów! MG: Ja, na tej imprezie w imieniu Catlin at Lloyd’s, zapewniÅ‚em gratisowe ubezpieczenia koni od „uderzenia mÅ‚otka” do póÅ‚nocy 18.08.16 z możliwoÅ›ciÄ… przedÅ‚użenia polisy na bardzo korzystnych stawkach. Sporo klientów skorzystaÅ‚o z tej okazji, a polscy klienci byli zaskoczeni, że ubezpieczenie caÅ‚oroczne może kosztować tylko 3%. Ja zaÅ› byÅ‚em zaskoczony, że po 16 latach mojej nieobecnoÅ›ci w Janowie, sporo osób mnie jeszcze pamiÄ™ta. ANR, po kontrowersjach zwiÄ…zanych z ujawnionymi dochodami Polturfu, zdecydowaÅ‚a, że nie bÄ™dzie pÅ‚acić organizatorom aukcji żadnych prowizji. W ten sposób zanikÅ‚ zwiÄ…zek pomiÄ™dzy nakÅ‚adami i wynikiem finansowym aukcji. Patronat prezydenta, obecność kilku ministrów, silna oprawa medialna i sponsorzy z najwyższej póÅ‚ki sprawili, że aukcja ponownie nabraÅ‚a „paÅ„stwowego” charakteru, na czym mi zawsze bardzo zależaÅ‚o. BM: Ależ zwiÄ…zek miedzy kosztami i obrotem aukcji nie zniknÄ…Å‚! Tyle tylko, że za imprezÄ™ teraz pÅ‚aci siÄ™ z góry – niezależnie od jej wyniku. Czy siÄ™ stoi, czy siÄ™ leży… I tym samym koszty imprezy DLA SpóÅ‚ek Skarbu PaÅ„stwa (sumujÄ…c koszty Stadnin i koszty ich paÅ„stwowych „sponsorów”) staÅ‚y siÄ™ nieprzewidywalne – mogÄ… wynieść 10-20-30% obrotu… Do tej pory pÅ‚aciÅ‚y tylko Stadniny: do 12% prowizji. MogÅ‚y to sobie z góry kompensować w zakÅ‚adanych cenach minimalnych, bo zawsze byÅ‚ to z góry okreÅ›lony procent! Jak byÅ‚o w tym roku, zapewne siÄ™ nie dowiemy, bo wyniki finansowe zostanÄ… zmanipulowane – podobnie jak przedstawienie wyników aukcji wg Å›rednich cen od 2003 roku. SwojÄ… drogÄ…, pozyskanie pieniÄ™dzy od firm paÅ„stwowych, przy odpowiednich dojÅ›ciach, jest dużo prostsze, niż uganianie siÄ™ na sponsorami prywatnymi w kraju i zagranicÄ…. Wystarczy uruchomić tylko mechanizm polityczny – i pieniÄ…dze pÅ‚ynÄ…. Z tÄ… różnicÄ…, że do tej pory pÅ‚aciÅ‚ za tÄ™ imprezÄ™ ten, kto chciaÅ‚. A teraz pÅ‚acimy wszyscy. Pan Waldemar HumiÄ™cki, prezes ANR, na konferencji 18 sierpnia byÅ‚ Å‚askaw zauważyć, że wpÅ‚ywy dla Stadnin bÄ™dÄ… WIĘKSZE, bo nie zapÅ‚acÄ… prowizji organizatorowi. Po pierwsze: pamiÄ™tajmy, że nie caÅ‚y obrót z aukcji jest wÅ‚asnoÅ›ciÄ… Stadnin, bo miaÅ‚y w nim swój udziaÅ‚ również konie prywatne. Po drugie: co by byÅ‚o, gdyby caÅ‚y cykl przygotowaÅ„ przeprowadzono w normalnym trybie, z udziaÅ‚em regularnych klientów i znanej im ekipy? Nikt tego nie wie, ale ja zakÅ‚adam, że obrót byÅ‚by o wiele, wiele wyższy! Nie mówiÄ…c, o wrażeniach, jakie wywieźliby stÄ…d goÅ›cie i klienci: bezcenne… MG: Brak prowizji spowodowaÅ‚ jednak, że poÅ›rednicy, którzy w ostatnich 16 latach dominowali na aukcji, mieli teraz prawdziwy powód do bojkotu. BM: Na naszych aukcjach w Janowie wystÄ™powaÅ‚ w ostatnich latach tylko jeden poÅ›rednik, który kupowaÅ‚ konie pod wÅ‚asnym nazwiskiem i odsprzedawaÅ‚ je dalej – do Iranu. Nigdy nie dostaÅ‚ od nas prowizji. Pozostali to byli agenci, którzy REPREZENTOWALI lub PRZYWOZILI NA PRIDE OF POLAND finalnego klienta, przeważnie trenerzy i menadżerowie dużych stadnin. I na tym polega różnica: poÅ›rednikowi zależy na zbiciu cen, bo zarabia na różnicy przy odprzedaży. Agentowi natomiast zależy na jak najwyższej cenie, bo wynagrodzenie prowizyjne jest szalenie motywujÄ…ce. Może nie jest to mechanizm uznawany w idealnym Å›wiecie Pana MG, ale doskonale nakrÄ™cajÄ…cy ceny. A wszelkie koszty zatrudniania agentów pokrywaÅ‚ Polturf, co zresztÄ… zapisano w umowie ze Stadninami. Rekordowe ceny za klacze Kwestura i Pepita uzyskano dziÄ™ki agentom. Paru z nich dostrzegÅ‚am w niedzielÄ™ na aukcji, co oznacza, że dla nich nie ma znaczenia, od kogo kupujÄ…. Ma natomiast znaczenie, w jaki sposób siÄ™ to odbywa: UCZCIWIE. MG: PrzyjechaÅ‚o jednak wielu klientów finalnych i to oni, zwÅ‚aszcza w Summer Sale, kupili sporo koni. To na pewno jest plus tej aukcji. Należy mieć nadziejÄ™, że nowi organizatorzy wÅ‚ożą wiÄ™cej niż Polturf wysiÅ‚ku w pozyskiwanie nowych klientów. BM: O tak. Na aukcji byli to dokÅ‚adnie ci sami klienci z Kuwejtu, Arabii Saudyjskiej i Kataru (mogÄ™ wskazać po nazwisku), którzy kupowali konie w ubiegÅ‚ych latach. Poza tajemniczymi Rumunami nie pojawiÅ‚ siÄ™ absolutnie nikt nowy. A i tych ostatnich zweryfikujemy za kilka miesiÄ™cy: czy rzeczywiÅ›cie zapÅ‚acili i odebrali wylicytowane konie. Póki co, wszystkie konie uzyskaÅ‚y cenÄ™, ale sprzedane bÄ™dÄ… dopiero po zapÅ‚aceniu i dotarciu do stajni docelowej. MG: Zapowiadana wizyta ChiÅ„czyków nie doszÅ‚a do skutku, gdyż pomimo parafowania bilateralnej umowy weterynaryjnej nadal nie ma uzgodnionej i zaakceptowanej przez stronÄ™ chiÅ„skÄ… kwarantanny. Praca nad pozyskaniem rynku chiÅ„skiego zostaÅ‚a przez poprzednie wÅ‚adze ANR, stadniny i Polturf zupeÅ‚nie zaniedbana i szkoda, że nie rozpoczÄ™to jej 2-3 lata temu. BM: A co z tymi łączami telefonicznymi, na których ponoć wisieli? A czy przypadkiem WAHO nadal nie uznaje ChiÅ„skiej KsiÄ™gi Stadnej? Co to oznacza? Å»e konie sprzedane do Chin wpadajÄ… w kompletnÄ… próżniÄ™ i praktycznie wypadajÄ… ze Å›wiatowej puli genów. Albo trafiajÄ… do gara… Gdyby to byÅ‚o takie proste, to już dawno Chiny zostaÅ‚yby zalane koÅ„mi z USA albo z Brazylii (to nawet bliżej niż z UE). Tam na pewno pracujÄ… nad tym ludzie mniej leniwi, niż Polturf. MG: Nowym wÅ‚adzom MRiRW, ANR, stadnin arabskich, a także organizatorom życzÄ™ sukcesów i jeÅ›li chcÄ…, niech przyjmÄ… kilka życzliwych uwag od kogoÅ›, kto zna siÄ™ trochÄ™ na organizacji aukcji i pracy dla rozwoju rynku. 1. Praca nad kolejnÄ… aukcjÄ… zaczyna siÄ™ już teraz od sprawnego zrealizowania wysyÅ‚ek sprzedanych koni. Powinien to robić staÅ‚y, profesjonalny zespóÅ‚ znajÄ…cy konie, ludzi, rynki, procedury i jÄ™zyki. Polturf zupeÅ‚nie niepotrzebnie, może z lenistwa, oddaÅ‚ ten temat firmie zagranicznej. BM: O, tak. Tylko, że o procedurze wysyÅ‚ki konia zawsze decyduje KLIENT. Ciekawe, że nowy organizator również (zapewne z lenistwa, a może z niewiedzy?) oddaÅ‚ tÄ™ dziaÅ‚kÄ™ dokÅ‚adnie tej samej firmie, co Polturf. Ta firma wywozi setki, jeÅ›li nie tysiÄ…ce koni w roku. Ta firma ma sprawnych, doÅ›wiadczonych agentów na wszelkich lotniskach europejskich, na bieżąco Å›ledzi zmiany w przepisach weterynaryjnych we wszelkich możliwych krajach odbioru i ma umowy ze wszelkimi liniami lotniczymi na najlepsze z możliwych stawek cargo. Niech ktoÅ›, kto ma do wywiezienia maksymalnie kilkadziesiÄ…t koni w roku, spróbuje z nimi konkurować i dać lepsze stawki klientom. POWODZENIA! A Polturf niczego tej firmie nie oddawaÅ‚, tylko koordynowaÅ‚ przy jej udziale wysyÅ‚ki koni z Polski. DziÄ™ki temu KLIENT zyskiwaÅ‚ sprawny serwis eksportowy, w najlepszej możliwie cenie i czasie. MG: 2. Ten sam zespóÅ‚ reprezentujÄ…c polskÄ… hodowlÄ™ powinien uczestniczyć w najważniejszych pokazach, targach i aukcjach zagranicznych walczÄ…c o nawiÄ…zanie kontaktu z finalnymi klientami. To wymaga odwagi i determinacji, gdyż niejednokrotnie trzeba zmierzyć siÄ™ z poÅ›rednikami, którzy jak stado piranii oblegajÄ…, każdego dużego klienta. BM: O, tak! I bÄ™dzie to wymagaÅ‚o na pewno mniej nakÅ‚adów, niż zapÅ‚acenie prowizji trenerowi lub menadżerowi stadniny należącej do „finalnych klientów"! Już widzÄ™ jednego kandydata do tego zespoÅ‚u: ML-J! BÄ™dzie to na pewno robiÅ‚ z takim wdziÄ™kiem, jak negocjowaÅ‚ EmirÄ™. Ciekawe tylko, kto pokryje koszty takich eksperymentów? Do tej pory tÄ™ mrówczÄ… pracÄ™ wykonywali ludzie, którzy mieli autorytet i byli wiarygodni - czyli AS, MT i JB. I to na koszt organizatorów pokazów, bo dziaÅ‚o siÄ™ to przeważnie podczas ich wyjazdów na sÄ™dziowanie. Ale jak widać, to Panu Markowi nie wystarczy. Zapomina przy tym, że aby byÅ‚o CO sprzedawać, trzeba tÄ™ hodowlÄ™ najpierw dobrze promować – przez udziaÅ‚ koni w pokazach itd. A jeszcze wczeÅ›niej – wyhodować COÅš, co siÄ™ bÄ™dzie nadawaÅ‚o do pokazania, a dopiero w odlegÅ‚ej przyszÅ‚oÅ›ci – sprzedaży. Nie odwrotnie. MG: 3. Gwiazdy aukcji na 2017 r należy wybrać w ciÄ…gu 2 miesiÄ™cy, bardziej opierajÄ…c siÄ™ na wiedzy ludzi, którzy znajÄ… siÄ™ na rynku, niż kierujÄ…c siÄ™ opiniÄ… hodowców. Te 3 – 4 konie powinny już od nowego roku ciÄ…gnąć promocjÄ™ przyszÅ‚orocznej aukcji. BM: Tak, to już sÅ‚yszeliÅ›my w czasach zamierzchÅ‚ych. I to mówi czÅ‚onek sÅ‚ynnej Rady Hodowlanej… Najlepiej wystawić od razu wszystko, co najlepsze. I to teraz, już – dopóki jest co sprzedawać. Zdanie hodowcy siÄ™ tu nie liczy – może sobie pohodować w tym czasie, co zechce. A co z zachowaniem linii i rodów? A co z traktowaniem koni jako dobra narodowego? To już nie ma znaczenia? Tylko zysk siÄ™ liczy? Otóż nie tÄ™dy droga – ofertÄ™ aukcyjnÄ… należy traktować jako caÅ‚ość i tak też jÄ… promować. Pokazać jej różnorodność, aby trafić w różne gusta. To trochÄ™ tak, jak w przemyÅ›le modowym: suknia Å›lubna może być najsÅ‚abszym punktem pokazu, ale caÅ‚a kolekcja sprzeda siÄ™ „na pniu”. Skupianie siÄ™ na gwiazdach może zaprowadzić nas w Å›lepÄ… uliczkÄ™, jak w tym roku z EmirÄ… i jeszcze gorzej – z Al JazeerÄ…. Ta klacz już straciÅ‚a swoja szansÄ™ na dÅ‚ugo – jako przechodzony towar… MG: 4. Aukcja powinna być promowana na najważniejszych pokazach Å›wiatowych, niekoniecznie przez hodowców, którzy angażujÄ… siÄ™ w przebieg pokazu i nie majÄ… czasu aby „chodzić wokóÅ‚ klientów”. To być może byÅ‚o powodem, że na aukcjach Polturfu dominowali poÅ›rednicy. BM: jak wyżej MG: 5. Dobór zdjęć do katalogu, dobór informacji w katalogu powinien być bardziej przemyÅ›lany, niekoniecznie nadmiar informacji jest motywacjÄ… do zakupu. BM: Nie wystarczy napisać: „beautiful mare”. Wszystkie sÄ… piÄ™kne. Nadal liczy siÄ™ rodowód i to, co za tym koniem stoi: kariera, osiÄ…gniÄ™cia przodków i potomstwa. Owszem, niektórzy klienci nie czytajÄ… szczegóÅ‚owych opisów. Ale sÄ… tacy, którzy je studiujÄ… bardzo wnikliwie. I zdradzÄ™ tu pewien sekret: klacze o gorszym wyglÄ…dzie, za to dobrym rodowodzie, sprzedajÄ… siÄ™ lepiej, niż Å‚adne klacze o mniej popularnym pochodzeniu. SkÄ…d to wiem?.... PatrzÄ…c na wyniki ostatniej aukcji pod kÄ…tem liczby sprzedanych koni i uzyskanej za nie Å›redniej ceny (czym siÄ™ szczycÄ… organizatorzy), ja to tak oceniam: klienci wyÅ‚uskali sobie z oferty tylko to, co ich interesowaÅ‚o i tylko za te konie byli gotowi zapÅ‚acić przyzwoite pieniÄ…dze. Na całą resztÄ™ nie byÅ‚o chÄ™tnych. A sztuka polega wÅ‚aÅ›nie na sprzedaży „Å›redniej póÅ‚ki”: takie konie rzadko, albo nigdy nie sprzedadzÄ… siÄ™ za dobre pieniÄ…dze poza aukcjÄ…. Aukcja koÅ„czy siÄ™ sukcesem, jeÅ›li sprzedanych zostanie wiele koni, o różnej jakoÅ›ci, za dobrÄ… Å›redniÄ… cenÄ™. W innym wypadku – wyrzucono pieniÄ…dze na promocjÄ™ i organizacjÄ™. Bo to, co dobre, można sprzedać zawsze i wszÄ™dzie. MG: 6. Pokaz koni aukcyjnych musi przebiegać wg specjalnego scenariusza, w innej aranżacji, przy innej oprawie muzycznej, innej konferansjerce. To wszystko byÅ‚y błędy organizacyjne widoczne w tym roku. BM: Zgoda. Dobrze, że ktoÅ› dostrzegÅ‚ różnicÄ™. MG: 7. AmerykaÅ„ski profesjonalny aukcjoner, który w ten sam sposób prowadzi aukcje bydÅ‚a i koni wszystkich ras nie jest odpowiedni dla licytacji koni arabskich, które powinny być traktowane bardziej jako dzieÅ‚o sztuki, niż zwyczajne zwierzÄ™ na sprzedaż. BezwzglÄ™dnie powinien posÅ‚ugiwać siÄ™ dwoma jÄ™zykami (w tym polskim) i mieć trochÄ™ wiedzy o koniach, które sprzedaje. BM: Nie musi, jeÅ›li ma obok osoby, które siÄ™ na tym znajÄ… i potrafiÄ… odpowiednio go ukierunkować. Z caÅ‚ym szacunkiem, ale w tej chwili w Polsce i na Å›wiecie NIE MA mówiÄ…cego po polsku, czynnego zawodowo aukcjonera, który zna aktualnÄ… sytuacjÄ™ w hodowli koni arabskich, orientuje siÄ™ w rodowodach i wynikach pokazowych. MG: 8. Bardzo ważna jest osoba, która w chwilach przerwy w licytacji opowiada o zaletach sprzedawanego konia. BM: A czy tak nie byÅ‚o do tej pory? ProszÄ™ sobie odtworzyć komentarze Anny Stojanowskiej i wczeÅ›niejsze – Å›.p. Izabelli Pawelec-Zawadzkiej. To one byÅ‚y gÅ‚osami tej imprezy! MG: Musi nie tylko mówić po angielsku i polsku, ale też musi mieć Å‚adny gÅ‚os i wiedzÄ™ . Absolutnie niedopuszczalne jest dramatyczne apelowanie do publicznoÅ›ci „o pomoc”. 9. ZespóÅ‚ „ringmenów” nie może być przypadkowy. Wpadka z klaczÄ… Emira byÅ‚a najprawdopodobniej skutkiem braku zgrania pomiÄ™dzy aukcjonerem i ludźmi w ringu, w wyniku czego dÅ‚ugo trwaÅ‚o ustalanie , kto oddaÅ‚ ostatni bid, aż klient zrezygnowaÅ‚ z zakupu. BM: OczywiÅ›cie, taka sytuacja nie miaÅ‚a miejsca. MG jest kolejnÄ… osobÄ…, która opisuje tÄ™ kompromitujÄ…cÄ… sytuacjÄ™ w niedokÅ‚adny sposób, albowiem zwraca uwagÄ™ tylko na ostatni bid. A co z tym klientem, czy może tymi klientami, którzy licytowali z owym mitycznym kupcem od 550 tysiÄ™cy? KtoÅ› przecież powinien wczeÅ›niej potwierdzić 500 tysiÄ™cy, a jeszcze wczeÅ›niej 450, 400, czy 350 tysiÄ™cy. Czy ktoÅ› może ich wskazać? Nikt nie wiedziaÅ‚, kto kupiÅ‚ EmirÄ™ – nawet sam mityczny klient, którego nikt nigdzie ani przez chwilÄ™ nie widziaÅ‚… MG: Aukcjoner i jego zespóÅ‚ powinni być czÅ‚onkami tego zespoÅ‚u, który od samego poczÄ…tku przygotowuje aukcjÄ™, spotyka siÄ™ z klientami za granicÄ…, opiekuje siÄ™ nimi w Polsce, towarzyszy im przy „otwartych stajniach”, dziÄ™ki czemu posiada wiedzÄ™, kto jest kim i czym siÄ™ interesuje. BM: Tak pracowaÅ‚ zespóÅ‚ Polturfu. Skompletowanie go i dobranie odpowiednich osób wymagaÅ‚o wielu lat prób i błędów. W koÅ„cu siÄ™ udaÅ‚o – o czym Å›wiadczÄ… wyniki trzech poprzednich aukcji. Na ile kolejnych prób pozwolÄ… sobie Stadniny? MG: 10. Zachowanie powagi polskiej hodowli to ostatnia rada. Nie wolno deprecjonować klaczy, która byÅ‚a lansowana jako gwiazda, poprzez ponowne wprowadzanie jej do dogrywki licytacyjnej, jakby napraszajÄ…c siÄ™, żeby jÄ… ktoÅ› kupiÅ‚. To sÄ… zagrania dobre na targu chÅ‚opskim, nie na aukcji, na której sprzedaje siÄ™ konie najwyższej wartoÅ›ci Å›wiatowej. BÄ™dÄ™ jeszcze o tym pisaÅ‚. BM: Nie możemy siÄ™ doczekać! Barbara Mazur
|