Strona startowa | O mnie | Blog | Linki | Napisz do mnie
 
A to ja
 

Marek Szewczyk fot. W艂odzimierz Sierakowski


Marek Szewczyk

Udany pokaz, nieudana aukcja

Nades艂any przez Marek Szewczyk 11.09.2018, 22:18:56 (1589 ods艂on)

Nie by艂em w podkrakowskich Micha艂owicach na pokazie i aukcji koni arabskich, wi臋c troch臋 mi zesz艂o, zanim zebra艂em opinie ludzi, którzy si臋 na tym znaj膮 i tam byli. A najtrudniej mi by艂o znale藕膰 kogo艣, kto by艂 zarówno na pokazie narodowym na S艂u偶ewcu jak i na pokazie w Micha艂owicach. A偶 wreszcie znalaz艂em. Kiedy zapyta艂em t臋 osob臋, jak wypada porównanie tych imprez, us艂ysza艂em odpowied藕, 偶e nie da si臋 ich porówna膰.



Narodowy pokaz na S艂u偶ewcu to by艂a smutna impreza nie wiadomo dla kogo. Widzów by艂o tyle co kot nap艂aka艂. Ci, którzy si臋 zjawili, mieli problem, 偶eby 艣ledzi膰 prezentacj臋 koni, bo wida膰 by艂o tylko cz臋艣膰 ringu – reszt臋 zas艂ania艂y namioty. Ci z kolei, którzy siedzieli w tzw. namiocie dla hodowców, widzieli tylko wbiegaj膮ce konie, ale ca艂ej prezentacji te偶 nie mogli obejrze膰. Do w sobot臋 dochodzi艂y przerwy, bo na czas rozgrywania gonitw (normalny dzie艅 wy艣cigowy), pokaz by艂 przerywany. Ca艂o艣膰 jeszcze dodatkowo popsu艂a pogoda, bo la艂o, a kwarcowy piasek wysypany na betonie nie przepuszcza艂 wody, wi臋c konie i prezenterzy ton臋li w b艂ocie.

 

Ca艂o艣膰 sprawia艂a wra偶enie, jakby to by艂 pokaz przygotowany przez pocz膮tkuj膮cych w bran偶y arabskiej amatorów. Taki regionalny gdzie艣 w Pipidówce, a nie nasz narodowy.

 

Z kolei pokaz w Micha艂owicach zgromadzi艂 t艂umy widzów; trudno poda膰 dok艂adn膮 liczb臋, bo wej艣cie by艂o za darmo, ale ok. 1500 widzów obejrza艂o prezentowane konie. Wszystko by艂o profesjonalnie przygotowane, atmosfera by艂a przyjazna dla widzów, wystawców i koni.

Gdyby kto艣 niezorientowany w bran偶y obejrza艂 oba pokazy, to móg艂by wysnu膰 wniosek, 偶e pokaz w Micha艂owicach jest najwa偶niejszy w danym kraju, a ten na S艂u偶ewcu to by艂a jaka艣 podrz臋dna impreza.

 

Cho膰 oba pokazy s膮 z grupy C, a wi臋c s膮 na dole sze艣ciostopniowej drabinki, powinno je ró偶ni膰 du偶o – bo nawet, jak organizacyjnie mog艂yby by膰 na tym samym poziomie, to jako艣膰 koni jest nieporównywalna. Na polskim narodowym pokazie zawsze wyst臋puj膮 najlepsze polskie konie, a s膮 one takiej klasy, 偶e porównywalne z nimi ogl膮da si臋 tylko na pokazach klasy A lub tych najwa偶niejszych, tzw. tytularnych, czyli czempionat 艣wiat, czempionat Europy czy Puchar Narodów w Akwizgranie.

 

Dla jasno艣ci, owa sze艣ciostopniowa skala wygl膮da tak (id膮c od do艂u): pokazy regionalne, pokazy klasy C – narodowe (to tu jest nasz narodowy rozgrywany do tej pory w Janowie Podlaskim), C – mi臋dzynarodowy (tu jest micha艂owicki), klasy B, klasy A, pokazy tytularne.

 

Poniewa偶 nawet 艣pi膮cy minister (Jurgiel) przyzna艂, 偶e rozdzielenie obu imprez, czyli narodowego pokazu i aukcji, by艂o b艂臋dem, miejmy nadziej臋, 偶e w przysz艂ym roku wszystko wróci do normy i jak w poprzednich latach, w Janowie Podlaski b臋dziemy mogli obejrze膰 zarówno profesjonalnie przygotowany narodowy pokaz, jak i tak samo przygotowan膮 aukcj臋.

 

Je艣li za艣 chodzi o aukcj臋 w Micha艂owicach – by艂a nieudana. Z 14 zg艂oszonych koni, ostatecznie wystawiono 12, a sprzedano tylko 4 za 60 tysi臋cy euro. Dlaczego taki s艂aby wynik, cho膰 aukcj臋 przygotowywali tacy fachowcy, jak Anna Stojanowska, Jerzy Bia艂obok we wspó艂pracy z Barbar膮 Mazur z firmy Poltur?

 

Oczywi艣cie ten wynik to woda na m艂yn dla tych, którzy twierdz膮, 偶e rynek koni arabskich na 艣wiecie jest ju偶 przesycony i 偶e o cenach sprzed 2016 roku trzeba ju偶 zapomnie膰. W ten sposób usprawiedliwiali s艂abe wyniki dwóch ostatnich aukcji w Janowie Podlaskim. Nie zgadzam si臋 z tak膮 tez膮.

 

Mam swoj膮, a opieram j膮 na obserwacji nie tylko tego, co si臋 dzieje w bran偶y „arabskiej” (a od lutego 2016 艣ledz臋 to uwa偶nie; wcze艣niej tylko okazjonalnie), ale tak偶e na podstawie tego, co si臋 dzieje w handlu ko艅mi sportowymi i wy艣cigowymi.

 

Na konie bardzo dobre, a zw艂aszcza wybitne, popyt by艂, jest i b臋dzie zawsze! Ceny, jakie osi膮gaj膮 wybitne konie wy艣cigowe pe艂nej krwi angielskiej czy wybitne konie sportowe, przyprawiaj膮 o zawrót g艂owy. To s膮 ju偶 sumy rz臋du kilkunastu milionów euro. Trudniej za艣 sprzeda膰 konie 艣rednie, bo tych jest faktycznie du偶o, a koni s艂abych jest tak du偶o, 偶e w tym wypadku mo偶emy mówi膰 o tym, 偶e poda偶 przewy偶sza popyt.

 

Podobnie jest w przypadku koni arabskich. Na wybitne i bardzo dobre araby, a takie ci膮gle rodz膮 si臋 w polskich stadninach pa艅stwowych, ch臋tni zawsze si臋 znajd膮. W tym wzgl臋dzie jestem optymist膮.

Dlaczego wi臋c takie s艂abe wyniki by艂y na ostatnich aukcjach (2017-2018) w Janowie Podlaskim? O tym za chwil臋.

 

Najpierw dlaczego na aukcji w Micha艂owicach by艂 s艂aby wynik. To proste. Bo tam by艂y konie takiej klasy, jakiej by艂 pokaz – czyli C. A wi臋c konie 艣rednie. Na takie faktycznie trudno znale藕膰 ch臋tnych. Ale na jedno warto zwróci膰 uwag臋. Shirley Watts kupi艂a dwie klacze od prywatnych w艂a艣cicieli, ale obie wyhodowane w stadninie w Micha艂owie. Za 20 tys. euro kupi艂a 17-letni膮 Egzyn臋 (EldonElganda po Monogramm), a za 10 tys. 10-letni膮 Emiramid臋 (PiruetEmira po Laheeb).

 

O czym to 艣wiadczy? Po pierwsze, 偶e araby o „polskich rodowodach” s膮 nadal cenione. Okre艣lenie „polski rodowód” wzi膮艂em w cudzys艂ów, bo trzeba sobie uzmys艂owi膰, 偶e obecnych czasach nie ma takiej mo偶liwo艣ci, 偶eby hodowa膰 konie, bazuj膮c tylko na reproduktorach urodzonych w kraju. I jest to zjawisko ogólno艣wiatowe. W rodowodach najlepszych koni sportowych hodowanych w – we藕my pierwszy kraj z brzegu, np. Belgi臋 -  znajdziemy reproduktory holszty艅skie, hanowerskie, selle francais czy z Holandii, czyli KWPN.

Podobnie jest w hodowli koni pe艂nej krwi – te same pr膮dy krwi znajdziemy w rodowodach koni urodzonych w USA, Chile, Japonii czy Australii. Autarkia w hodowli nie jest mo偶liwa. A dobre wyniki osi膮gane obcymi (genetycznie) ogierami to zjawisko znane i opisane w zootechnice, a zwie si臋 heterozj膮.

Inn膮 spraw膮 jest wywa偶enie proporcji, aby przy u偶ywaniu „obcych” reproduktorów, nie wyrugowa膰 ca艂kowicie starych, krajowych linii m臋skich. Ale to jest temat na osobny artyku艂.

 

Wró膰my wi臋c do odpowiedzi na pytanie, co sprawi艂o, 偶e cho膰 oferowano dobrej jako艣ci klacze na aukcje Pride of Poland w 2017 i w 2018 roku, wyniki by艂y s艂abe.

Zadecydowa艂a oszuka艅cza aukcja z 2016 roku. Przekr臋ty, jakie tam mia艂y miejsce, sprawi艂y, 偶e odbiorcy stracili zaufanie, ale nie do jako艣ci klaczy z pa艅stwowych stadnin, a do ludzi, którzy tymi stadninami zacz臋li zawiadywa膰 po lutym 2016 roku i byli odpowiedzialni za organizowanie kolejnych aukcji.

 

Odbudowa tego zaufania jest mo偶liwa, ale du偶o b臋dzie zale偶a艂o od kolejnych ruchów nowego ministra rolnictwa, Jana Krzysztofa Ardanowskiego.  Martwi to, 偶e po dwóch obiecuj膮cych krokach, nie wida膰 nast臋pnych. Czekamy Panie Ministrze!

Marek Szewczyk

 

 
Komentarze s膮 w艂asno艣ci膮 ich autor贸w. Tw贸rcy serwisu nie ponosz膮 odpowiedzialno艣ci za ich tre艣膰.

Autor W膮tek
Go艣膰
Wys艂ano: 13.09.2018, 9:17  Uaktualniono: 13.09.2018, 11:08
 Swego nie szanujecie?
Jeszcze jedna uwaga, tym razem do akapitu dotycz膮cego u偶ywania zagranicznych reproduktor贸w.
"/../ w obecnych czasach nie ma takiej mo偶liwo艣ci, 偶eby hodowa膰 konie, bazuj膮c tylko na reproduktorach urodzonych w kraju."
Chyba nie do ko艅ca tak. Czym innym jest jednorazowy dolew krwi genetycznie obcych reproduktor贸w, a czym innym sta艂e korzystanie z takich koni. Polityka hodowlana stadnin pa艅stwowych w ostatnich dw贸ch dekadach przypomina mi XIX-wieczne praktyki S艂awuty, kt贸re polega艂y na sta艂ym kojarzeniu klaczy wywodz膮cych si臋 ze starego stada o nieudokumentowanym pochodzeniu z orientalnymi ogierami sprowadzanymi w kolejnych dekadach. Pruski szacowa艂 liczb臋 takich ogier贸w sprowadzonych do 贸wczesnej Polski na ok. 500, przy dziesi臋ciokrotnie mniejszej liczbie importowanych klaczy.
Wtedy cel i sens takich import贸w by艂 jasny: uszlachetnienie lokalnego stada i podniesienie jego jako艣ci. Ale teraz? Sk膮d tak intensywne korzystanie z import贸w? Czy偶by dyr. Trela i Bia艂obok uznali, 偶e araby hodowli starych dyrektor贸w by艂y kiepskie? 呕e w polskich stadninach nie da si臋 wyhodowa膰 warto艣ciowego reproduktora? Ze rynek ju偶 nie jest zainteresowany ko艅mi z obustronnie polskim rodowodem?
To s膮 pytania, kt贸re warto publicznie zada膰, nim si臋 nakre艣li wizje polskiej hodowli na przysz艂o艣膰.
Powiem szczerze, s艂uchaj膮c wyja艣nie艅 odno艣nie pochodzenia kolejnych klaczy na aukcyjnym ringu, zrobi艂o mi si臋 przykro. Bo co to za atut sprzedawanej klaczy, 偶e ma w rodowodzie jednego czy drugiego 艣wiatowego reproduktora, kt贸ry w mi臋dzyczasie dorobi艂 si臋 setek potomk贸w (przyk艂adem Gazal Al Shaqab, wg jednej z baz internetowych ojciec 654 koni)? Komu warto jecha膰 do Polski, by kupi膰 co艣, co ma si臋 pod r臋k膮? Kto je藕dzi na Krup贸wki po sznurek bursztyn贸w, a po ciupag臋 na sopocki Monciak?

I jeszcze jedno. Nie ka偶dy ko艅 na aukcji by艂 miernej jako艣ci. Ale niew膮tpliwie wyst臋powa艂y pod nierozpoznawaln膮 mark膮 lokalnych stadnin prywatnych.
I nie spytam, czy pani Watts kupi艂aby te dwie klacze, gdyby si臋 urodzi艂y z logo jednej czy drugiej stadniny prywatnej...
Iwona G.
Odpowiedz

Autor W膮tek
Go艣膰
Wys艂ano: 12.09.2018, 21:30  Uaktualniono: 13.09.2018, 11:07
 Czy偶by?
Za mocno uproszczon膮 uwa偶am tez臋, 偶e s艂aby wynik aukcji Pride of Poland 2018 wynika jedynie z utraty zaufania kupc贸w wskutek oszuka艅czej aukcji Pride of Poland 2016, za艣 klapa II Krakowskiej Aukcji Koni Arabskich jest po prostu spowodowana ofert膮 zawieraj膮c膮 艣rednie, lecz nie wybitne konie, na kt贸re nie ma popytu.

Mimo zaufania do Anny Stojanowskiej i Jerzego Bia艂oboka, to wedle s艂贸w Anny Stojanowskiej do medi贸w, zainteresowanie aukcj膮 w艣r贸d kupc贸w by艂o bardzo s艂abe, co znalaz艂o odzwierciedlenie w rozczarowuj膮cym wyniku aukcji.

S膮dz臋, i偶 organizatorzy nie zgodziliby si臋 z twierdzeniem, 偶e oferowano 艣rednie konie, na kt贸re popyt jest niewielki. Anna Stojanowska wskazywa艂a, 偶e oferta by艂a starannie przemy艣lana, a klacze 艣wietne. Ponadto, organizatorzy zrobili wszystko, by dotrze膰 z informacj膮 o oferowanych koniach do klient贸w. Mimo to, z 12 koni sprzedano 4 za 艂膮czn膮 kwot臋 60 tys. euro. Organizatorom aukcji Pride of Poland 2018 zarzucano mi臋dzy innymi kiepsk膮 promocj臋 koni, a z 11 wystawionych klaczy sprzedano 6 za 艂膮czn膮 kwot臋 501 tys. euro. Nawet uwzgl臋dniaj膮c fakt, i偶 konie w ofercie Pride of Poland 2018 by艂y o klas臋 lepsze od koni na aukcji w Micha艂owicach, to jednak por贸wnanie wyniku finansowego przy por贸wnywalnej liczbie wystawionych koni nie pozwala na twierdzenie, 偶e aukcja Pride of Poland 2018 to by艂o dno.

Czynniki takie jak zaufanie czy klasa koni nie stanowi艂y wi臋c g艂贸wnego powodu takich, a nie innych wynik贸w obydwu aukcji. Jak powiedzia艂a sama Anna Stojanowska, aukcja by艂a bardzo trudna bo mamy bardzo trudny rynek. A co oznacza trudny rynek? Nadpoda偶.I to do tego stopnia, 偶e na aukcji w Micha艂owicach w艂a艣ciwie nie licytowano, lecz wychodzono od cen rezerwowych. Z wiadomym skutkiem. Ten trudny rynek sta艂 si臋 w takim samym stopniu udzia艂em organizator贸w Pride of Poland 2018 jak i organizator贸w II Krakowskiej Aukcji Koni Arabskich. Aukcja Pride of Poland 2018 by艂a r贸wnie偶 krytykowana za wystawienie niewielu, bo jedynie 11 klaczy. Na swojej aukcji, Pani Anna Stojanowska i Jerzy Bia艂obok r贸wnie偶 wystawili tylko 12 koni. Z perspektywy aukcji w Micha艂owicach wida膰 chyba wyra藕nie, 偶e w obecnej sytuacji na rynku wystawienie na aukcji 30 klaczy nie mia艂oby sensu.

W kontek艣cie klapy aukcji w Micha艂owicach, organizowanej przez osoby znane i ze 艣wiatow膮 renom膮, mo偶e warto zaprzesta膰 okre艣lania aukcji Pride of Poland 2018 mianem "dno", bo rynku si臋 nie przeskoczy. Skoro minister rolnictwa pokaja艂 si臋 i przeprosi艂 publicznie Ann臋 Stojanowsk膮 i Jerzego Bialoboka, mo偶e warto wreszcie zakopa膰 ten top贸r wojenny i zacz膮膰 dzia艂a膰 wsp贸lnie dla dobra polskiego konia arabskiego. Czy to "mea culpa" nie wystarczy?

Anna Stojanowska t艂umacz膮c powody fatalnego wyniku aukcji w Micha艂owicach powiedzia艂a te偶, 偶e ci臋偶ko jest oferowa膰 ludziom towar, kt贸ry przez ostatnie lata jest skutecznie wszystkim obrzydzany. 艢wi臋te s艂owa, kt贸re nale偶y wzi膮膰 sobie do serca. Ta wojenka niszczy wszystkich. A kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie.
Beata Kumanek
Odpowiedz

Autor W膮tek
Go艣膰
Wys艂ano: 12.09.2018, 0:32  Uaktualniono: 12.09.2018, 18:14
 uwagi do aukcji
Z uwag膮 przeczyta艂am komentarz i co do przebiegu pokazu, pe艂na zgoda. Na S艂u偶ewcu p贸艂 dnia by艂am, krakowski pokaz obejrza艂am w necie i nie ma por贸wnania mi臋dzy obiema imprezami w tym zderzeniu amatorszczyzny z jednej strony i profesjonalizmu z drugiej strony.

Co do aukcji, mam jednak kilka uwag. Po pierwsze, spos贸b komentowania przez pani膮 Stojanowsk膮. Nie rozumiem, czemu mia艂y s艂u偶y膰 te ma艂o zach臋caj膮ce uwagi na wst臋pie o czekaj膮cej nas trudnej aukcji czy o bardzo ma艂ej liczbie kupc贸w. Po takim wst臋pie naprawd臋 nie dziwi kl臋ska aukcji, skoro nawet mnie, internetowemu widzowi, opad艂y przys艂owiowe skrzyd艂a, nim jeszcze aukcja ruszy艂a na dobre.
Po drugie, s艂uchaj膮c komentarzy przy licytowaniu poszczeg贸lnych koni, wr贸ci艂am pami臋ci膮 do fachowych i zach臋caj膮cych do kupna komentarzy pani Izabeli Zawadzkiej na janowskich aukcjach. Niestety teraz komentarze do niczego nie zach臋ca艂y, tak by艂y wyprane z wiary, 偶e ko艅 na ringu jest wart wszystkich pieni臋dzy 艣wiata, i na pewno nie mog艂y przekona膰 tych, kt贸rzy nie byli z g贸ry nastawieni na kupno konkretnego konia.
Dalej, spos贸b prezentowania koni. Najwi臋kszym atutem konia arabskiego jest jego ruch, czemu zatem wi臋ksz膮 cz臋艣膰 prezentacji konie sta艂y przy stolikach kupc贸w?
Na koniec, rodowody. Czy naprawd臋 mo偶na si臋 spodziewa膰 du偶ego zainteresowani kupc贸w ko艅mi, w rodowodach kt贸rych czysto polskie konie stanowi膮 mniejszo艣膰? Przyk艂adowo: Firediva, Markiza of Justice czy Gallius- w drugim pokoleniu tylko jedna babka polska. 呕eby kupi膰 konia w 3/4 po zagranicznych dziadkach naprawd臋 nie trzeba przyje偶d偶a膰 do Micha艂owic. I to moim zdaniem mo偶e stanowi膰 zasadniczy problem na polskich aukcjach w najbli偶szych latach, nawet gdyby "dobra zmiana" uciek艂a ze stadnin z podkulonym ogonem.
Iwona G.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Zasady komentowania*
Zawsze akceptuj komentarz zarejestrowanego u偶ytkownika.
Tytu艂*
Nazwa*
E-mail*
Strona www*
Tre艣膰*
Kod potwierdzaj膮cy*

Kliknij tutaj, aby od艣wie偶y膰 obrazek, je艣li nie jest wystarczaj膮co czytelny.


Wpisz znaki widoczne na obrazku
Kod rozr贸偶nia ma艂e i wielkie litery
Liczba pr贸b, kt贸re mo偶esz wykona膰: 5