Strona startowa | O mnie | Blog | Linki | Napisz do mnie
 
Archiwa
 

Archiwa

A to ja
 

Marek Szewczyk fot. Włodzimierz Sierakowski


Marek Szewczyk

Coraz dro┼╝ej

Nadesłany przez Marek Szewczyk 25.03.2023, 19:28:30 (1346 odsłon)

Dzi─Öki interpelacji pos┼éów Platformy Obywatelskiej, Doroty Niedzieli i Kazimierza Plockego, dowiedzieli┼Ťmy si─Ö, ile ostatecznie przychodu da┼éa zesz┼éoroczna aukcja Pride of Poland, a tak┼╝e jakie by┼éy koszty zarówno samej aukcji, jak i Narodowego Pokazu Koni Czystej Krwi Arabskiej.

Analiza liczb podanych przez ministerstwo rolnictwa w odpowiedzi na interpelacj─Ö prowadzi do ciekawych wniosków.

 

Czas na wspomniane liczby, a potem na wnioski.



Na g┼éównej aukcji, czyli na Pride of Poland 2022, sprzedano ostatecznie 10 koni za 641 000 tys. euro. „Ostatecznie”, bo pierwotnie, zaraz po aukcji, reprezentuj─ůcy obecnie KOWR Andrzej Wójtowicz mówi┼é tak:

 

Licytacje 20 koni trwa┼éy ponad 5 godzin. Nowych w┼éa┼Ťcicieli znalaz┼éo 14 z nich. – ┼ü─ůczna kwota 1 mln 596 tys. euro jest powy┼╝ej naszych oczekiwa┼ä. Szacowali┼Ťmy, ┼╝e osi─ůgniemy wynik maksymalnie 1,2 mln euro.

 

Okaza┼éo si─Ö jednak, ┼╝e cztery klacze wylicytowa┼é znany w ┼Ťrodowisku arabiarzy na ca┼éym ┼Ťwiecie mitomam i oszust Thierry Barbier. I to za niebagateln─ů kwot─Ö 955 tys. euro. Na ni─ů sk┼éada┼éo si─Ö: 115 tys. euro za klacz Egir─Ö z Bia┼éki, 220 tys. euro za Poganink─Ö z Micha┼éowa, tyle┼╝ samo za Euzon─Ö z Janowa Podlaskiego oraz a┼╝ 400 tys. euro za Esmeraldi─Ö z Micha┼éowa. To by┼éa oficjalnie najwy┼╝sza cena tegorocznej aukcji.

 

Wylicytowa┼é, a potem znikn─ů┼é i nie zap┼éaci┼é. To tylko tytu┼éem przypomnienia. Jakby kto┼Ť chcia┼é przeczyta─ç na ten temat wi─Öcej, zapraszam do lektury tekstów pt: „Wyko┼Ťlawiona aukcja Pride of Poland?” i nast─Öpnego „A jednak wyko┼Ťlawiona”.

 

W dalszych analizach we┼║miemy jednak pod uwag─Ö nie 641 tys. euro, a 770 tys. euro. Tyle bowiem wyniós┼é ┼é─ůczny przychód obu aukcje, Pride of Poland i Summer Sale. Dlaczego? Bo b─Ödziemy porównywa─ç z sytuacj─ů sprzed lat, kiedy zarówno aukcje (obie), jak i Narodowy Pokaz Koni Arabskich organizowa┼éa firma Polturf. A robi┼éa to za prowizj─Ö, która wynosi┼éa 12% od sumy uzyskanej od sprzedanych na obu aukcja koni.

 

Pami─Ötaj─ů Pa┼ästwo sytuacj─Ö z 2016 roku, kiedy po wyrzuceniu obu prezesów i hodowców, czyli Jerzego Bia┼éoboka ze Stadniny Koni Micha┼éów oraz Marka Treli ze Stadniny Koni Janów Podlaski, minister Krzysztof Jurgiel uzasadnia┼é to m.in. tym, ┼╝e owe 12% prowizji to by┼éo dzia┼éanie na szkod─Ö stadnin, czyli na szkod─Ö pa┼ästwowego maj─ůtku. Ten procent by┼é – jego zdaniem – nieuzasadniony, zbyt wysoki. Stadniny pozwala┼éy zarabia─ç na swoim maj─ůtku prywatnej firmie, zamiast same zaj─ů─ç si─Ö organizacj─ů zarówno aukcji, jak i pokazu. To mi─Ödzy innymi z tego powodu grzmia┼é w sejmie, ┼╝e „Za z┼éodziejstwo zwolni┼éem, a nie za brak fachowo┼Ťci.” To z tego powodu KOWR z┼éo┼╝y┼é do prokuratury doniesienie o niegospodarno┼Ťci w janowskiej stadninie w czasach, kiedy ni─ů kierowa┼é Marek Trela. I ┼Ťledztwo w tej sprawie (a nie przeciwko komu┼Ť) toczy si─Ö od 8 lat i by┼éo ju┼╝ kilkana┼Ťcie razy przed┼éu┼╝ane.

 

Przyjrzyjmy si─Ö teraz liczbom.

770 tys. euro, to przy kursie z sierpnia 2022 roku 4,70 zł za 1 euro, daje 5 mln 929 tys. zł. Gdyby obie aukcje (i narodowy pokaz) organizowała firma Polturf, to 12% jej prowizji wyniosłoby 711 480 zł.

 

A jakie były faktyczne koszty obu imprez?

Otó┼╝ ministerstwo rolnictwa poda┼éo, ┼╝e koszt aukcji wyniós┼é 334 996,45 z┼é. Jej organizatorem by┼é Polski Klub Wy┼Ťcigów Konnych. Z kolei organizatorem Narodowego Pokazu Koni Arabskich Czystej Krwi by┼é KOWR, ale scedowa┼é organizacj─Ö na janowsk─ů stadnin─Ö, która to zadanie wykona┼éa, a potem obci─ů┼╝y┼éa KOWR faktur─ů na 2 179 205,69 z┼é.

Gdy zsumujemy obie kwoty, to oka┼╝e si─Ö, ┼╝e koszt obu imprez (dwie aukcje i narodowy pokaz) wyniós┼é 2 514 202,14 z┼é.

 

I tak dochodzimy do odpowiedzi na kluczowe pytanie – jaki procent przychodu z obu aukcji (5 929 tys. z┼é) stanowi─ů koszty organizacji obu aukcji wraz z narodowym pokazem (2 514 202 z┼é). Otó┼╝ jest to 42,40%!!!!!

 

Jak to si─Ö ma do 12% Polturfu? Co nam mówi zestawienie tych dwóch liczb? O czym to ┼Ťwiadczy?

 

┼Üwiadczy o zak┼éamaniu obecnej w┼éadzy. O stosowaniu podwójnych standardów. Innych dla przeciwników politycznych, innych dla swoich.

Kiedy┼Ť Jaros┼éaw Kaczy┼äski mówi┼é, ┼╝e do polityki nie idzie si─Ö dla pieni─Ödzy, a dzi┼Ť, na kilka miesi─Öcy przed wyborami widzimy, jak rz─ůdz─ůcy w bezwstydny sposób rozdaj─ů publiczne pieni─ůdze tym, którzy ich popieraj─ů i maj─ů poprze─ç w nadchodz─ůcych wyborach.

Podobnych przyk┼éadów zak┼éamania i hipokryzji rz─ůdz─ůcych mo┼╝na by poda─ç jeszcze wiele.

 

Ten przyk┼éad z podwórka hodowli koni arabskich jest kolejnym. Kiedy Polturf bra┼é 12% prowizji, dobra zmiana mówi┼éa o niegospodarno┼Ťci, o ┼╝erowaniu na pa┼ästwowym maj─ůtku. Kiedy obecnie ten procent urós┼é a┼╝ do 42,40, nikomu z rz─ůdz─ůcych to nie przeszkadza. Nikt nie grzmi o niegospodarno┼Ťci. Nikt nie sk┼éada zawiadomienia do prokuratury o niegospodarno┼Ťci.

 

Czy to mo┼╝e si─Ö zmieni─ç? Miejmy nadziej─Ö, ┼╝e tak. Jesieni─ů.

Marek Szewczyk

Wersja do druku Powiadom znajomego o tym artykule Utw├│rz .pdf
 
Komentarze s─ů w┼éasno┼Ťci─ů ich autor├│w. Tw├│rcy serwisu nie ponosz─ů odpowiedzialno┼Ťci za ich tre┼Ť─ç.

Autor W─ůtek
Go┼Ť─ç
Wys┼éano: 27.03.2023, 9:30  Uaktualniono: 27.03.2023, 14:26
 KNOW-HOW
Firma Polturf rzeczywi┼Ťcie organizowa┼éa imprez─Ö na profesjonalnym poziomie, ale... ostatnie lata pokaza┼éy, ┼╝e nie by┼éo to dobre rozwi─ůzanie. I nie mam tu na my┼Ťli wzgl─Öd├│w finansowych. Te na t─Ö chwil─Ö od┼é├│┼╝my finanse na bok. Je┼╝eli dobrze pami─Ötam, Polturf odpowiada┼é nie tylko za techniczn─ů organizacje imprezy, ale tak┼╝e za cze┼Ť─ç marketingow─ů... i to by┼é gigantyczny b┼é─ůd. Po zwolnieniu Dyrektor├│w Stadniny zosta┼éy bez os├│b odpowiedzialnych za marketing. Stadniny zacz─Ö┼éy funkcjonowa─ç na tym polu jak przys┼éowiowe dzieci we mgle. Nikt nie wiedzia┼é co si─Ö dzieje. Nikt nie zna┼é odpowiedzi na pytania jaki jest harmonogram dzia┼éa┼ä sprzeda┼╝owych. Dlaczego? Po co? Kiedy? Gdzie? I co najwa┼╝niejsze z kim? Wyprowadzono ze Stadnin ca┼ée tzw. KNOW-HOW marketingu. To wida─ç dzisiaj go┼éym okiem. Je┼╝eli przyjrzymy si─Ö sytuacji z bliska Stadniny raczkuj─ů na tym polu. ┼Üwiat idzie do przodu, powstaj─ů nowe narz─Ödzia marketingu oraz techniki sprzeda┼╝y a Stadniny s─ů w tym temacie nadal w ÔÇ×epoce kamienia ┼éupanegoÔÇŁ. Jak nie przyspiesz─ů, ┼╝eby dor├│wna─ç pozosta┼éym, b─Ödzie niestety coraz gorzej. Dyrektorzy w momencie zwolnienia byli w wieku przed emerytalnym. Powinny wcze┼Ťniej zadba─ç o to aby po ich odej┼Ťciu by┼éy osoby odwa┼╝ne, kompetentne mog─ůce piastowa─ç poszczeg├│lne funkcje w Stadninach. Niestety nie zrobili tego. P.S. Nawet strony www poszczeg├│lnych Stadnin nie nale┼╝a┼éy do Stadnin. W normalnych warunkach sytuacja jest z kategorii "To jest nie do pomy┼Ťlenia". To pokazuje jakie gigantyczne b┼é─Ödy pope┼énili w tym obszarze. Niestety!
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Zasady komentowania*
Zawsze akceptuj komentarz zarejestrowanego u┼╝ytkownika.
Tytuł*
Nazwa*
E-mail*
Strona www*
Tre┼Ť─ç*
Kod potwierdzaj─ůcy*

Kliknij tutaj, aby od┼Ťwie┼╝y─ç obrazek, je┼Ťli nie jest wystarczaj─ůco czytelny.


Wpisz znaki widoczne na obrazku
Kod rozróżnia małe i wielkie litery
Liczba pr├│b, kt├│re mo┼╝esz wykona─ç: 5