Strona startowa | O mnie | Blog | Linki | Napisz do mnie
 
Archiwa
 

Archiwa

A to ja
 

Marek Szewczyk fot. Włodzimierz Sierakowski


Marek Szewczyk

Rozliczenie Święta Konia Arabskiego

Nadesłany przez Marek Szewczyk 31.10.2016, 20:02:54 (6783 odsłon)

Trochę czasu musiało upłynać, zanim mogłem przedstawić materiał, jaki pokazywałby, jak naprawdę należy odczytywać liczby, jakie pojawiły się (26 X) na stronie internetowej Stadniny Koni Janów Podlaski jako "Rozliczenie tegorocznego Święta Konia Arabskiego i Aukcji Pride of Poland oraz Summer Sale." Oczywiste jest, że jest to dokument, który nie pokazuje pełnej prawdy. Dokument z gatunku kreatywna księgowość. Ja jednak nie byłem w stanie się do niego ustosunkować. Pokazać, gdzie są przeinaczenia, niedomówienia itp. 

Robi to Barbara Mazur, właścicielka firmy Polturf, która przez lata organizowała Dni Konia Arabskiego i aukcję Pride od Poland w Janowie Podlaskim, a którą minister Krzysztof Jurgiel oraz kierownictwo Agencji Nieruchomości Rolnych oskarżało o czerpanie rzekomo nadmiernych, nieuprawnionych zysków z tej imprezy. O żerowanie na państwowych stadninach koni arabskich w Janowie, Michałowie i Białce.

"Dobra zmiana" zrobiła - ich zdaniem - całą imprezę taniej. Ale jako to wygląda w praktyce, można przeczytać i przeanalizować liczby - poniżej. Oddaję głos Barbarze Mazur.

Marek Szewczyk 



Polturf - komentarz do rozliczenia Święta Konia Arabskiego

 

Przyjrzałam się rozliczeniu Święta Konia Arabskiego 2016, jakie ujawniła Stadnina Koni Janów Podlaski na swojej stronie www.skjanow.pl. Ponieważ są w nim odniesienia do umowy z Polturfem i szereg przekłamań, muszę to skomentować.

 

Rozumiem, że długo zajęło znalezienie algorytmu, wg którego można było przedstawić wyniki imprezy jako czystą korzyść ze zmiany organizatora. Podobnie, jak z przedstawieniem wyników sprzedaży koni nie wg całego obrotu z aukcji i procentu sprzedaży, ale wg średniej ceny za sprzedanego konia. Wyszedł 6. rezultat w historii, co w oderwaniu od innych parametrów wygląda nieźle. Gdyby sprzedał się jeden koń za milion, to średnia wyniosłaby milion i byłby to hiper sukces. Aukcja jest udana, jeśli sprzeda się dużo koni za dobrą średnią cenę. Żaden szanujący się dom aukcyjny na świecie nie przedstawia tych parametrów oddzielenie.

 

To samo dotyczy Aukcji Letniej, która wg ANR okazała się najlepszą „w historii”. Nikt nie pochylił się nad tym, że formułę Aukcji Letniej wprowadziliśmy w roku 2013, w miejsce „cichej sprzedaży”. O tym, jak dobrze się sprawdziła, świadczą wyniki ze sprzedaży: 2013 – 100 tys. euro, 2014 – 300 tys., 2015 – 600 tys. A więc wynik z roku 2016 na poziomie 400 tys. euro nie utrzymał tendencji wzrostowej, a raczej ją załamał.

 

Idąc tym tropem, rozliczenie imprezy z roku 2016 przedstawiono mało rzetelnie, tzn. nie zgadzają się ani słupki, ani tezy.

 

Rozbierzmy to na części pierwsze:

Stadniny przedstawiają wynik sprzedaży swoich koni, wyłączając z niego sprzedaż koni prywatnych. A przecież hodowcy prywatni też ponieśli koszty sprzedaży, w formie wpisowego i prowizji. Co się stało z tym rozliczeniem?

 

Następnie, stadniny przyznają się do kosztu imprezy w kwocie 1.978.822,17 złotych. Nie znamy szczegółów umowy z MPT (w przeciwieństwie do umowy z Polturfem, która została upubliczniona), nie wiemy zatem, jakie były obowiązki organizatora. Nikt zatem nie wie, dlaczego ten koszt jest taki wielki. Najdroższa impreza w wykonaniu Polturfu (ta z roku 2015) kosztowała około 1,6 mln złotych, przy czym ta kwota nie obciążała budżetu stadnin ani przez chwilę.

Stadniny przyznają się do wynagrodzenia dla MPT w wysokości 588.461,04 zł. Domyślamy się, że to wynagrodzenie zostało wliczone w koszt organizacji imprezy, bo jest wynikiem odejmowania: 1.978.822,17 złotych (koszt) minus 1.390.361,13 zł (wpływ) = 588.461,04 zł. A zatem, stadniny musiały wyłożyć Z GÓRY blisko dwa miliony złotych na zorganizowanie imprezy, bez żadnej gwarancji i niezależnie od jej wyniku finansowego, który pojawia się przecież dopiero po aukcji! RZECZYWISTY KOSZT TEGOROCZNEGO ŚWIĘTA, JAKI PONIOSŁY STADNINY PAŃSTWOWE TO 1.978.822,17 złotych.

  

Rozważmy zatem różne modele rozliczeń:

Teza o tym, że stadniny musiałyby dopłacić Polturfowi 262.939 złotych według dawnej umowy wynika z następującego rachunku:

- wpływy dla stadnin z imprezy: 1.390.361,13 zł

- wynagrodzenie dla organizatora z tytułu prowizji od sprzedaży koni (12%): -851.400 zł

- koszt imprezy: -1.978.822,17 zł

= -262.938,96 zł wynagrodzenia dla organizatora.

   

W powyższym rozliczeniu podwójnie policzono wynagrodzenia organizatora, bo przecież wynagrodzenie przewidziane w tym roku dla MPT zostało już uwzględnione w kosztach imprezy. A więc stadniny nie musiałyby niczego dopłacać, gdyby to Polturf dalej był organizatorem i zarabiał 12% od sprzedaży koni.

  

W roku 2016 rachunek zysków i strat powinien wyglądać następująco:

- wpływy z imprezy: 1.390.361,13 zł

- koszt imprezy: -1.978.822,17 zł

= -588.461,04 zł (minus pięćset osiemdziesiąt osiem tysięcy czterysta sześćdziesiąt jeden złotych, 4/100). Kwota ta stanowi równowartość wynagrodzenia dla MPT. Oczywiście, deficyt pokryła sprzedaż koni.

  

A zatem, rzeczywiste rozliczenie pomiędzy MPT i stadninami w roku 2016 (w ujęciu procentowym, dla porównania z poprzednimi latami) powinno wyglądać następująco:

- wpływ ze sprzedaży koni: 7.095.000 zł

- koszt imprezy: -1.978.822,17 zł

= 27,89%.

TAKI OTO PROCENT STANOWIŁ KOSZT IMPREZY DLA STADNIN W STOSUNKU DO OBROTU ZE SPRZEDAŻY KONI W ROKU 2016.

Jeśli nawet dodamy do sprzedaży koni wpływy z samej tegorocznej imprezy, czyli 1.390.361,13 zł, to jej koszt wynosi 23,32%...

 

Przypominam, że poprzedni organizator, niezależnie od wszystkiego otrzymywał jedno wynagrodzenie w wysokości 12% od sprzedaży koni, a koszty imprezy pokrywał sobie sam m.in. z uzyskanych wpływów. Ci, którzy bywali na Dniach Konia Arabskiego wiedzą, że raczej nie oszczędzano na kosztach ich realizacji.

 

Podsumowując: poprzednio stadniny wykładały na imprezę 0,-zł, a płaciły już po wszystkim 12% od obrotu z zakończonych sprzedaży koni. W tym roku wyłożyły 2 mln złotych, a koszt imprezy wyniósł 23% od cen za konie uzyskanych na licytacji (nikt nie wie, czy sfinalizowanych?).

 

Oczywiście, można gdybać, co by było, gdyby proces przygotowań przebiegł prawidłowo i aukcję przeprowadzono według naszych standardów: czy wynik sprzedaży byłby równie niski? Tej domniemanej różnicy oczywiście nikt nie rozważa jako straty dla stadnin i Skarbu Państwa.

 

A propos, przyjrzyjmy się jeszcze przypuszczalnym kosztom, jakie poniósł Skarb Państwa. Do tej pory jedynym kosztem dla spółek skarbu państwa (czyli stadnin) było osławione 12% od wpływów ze sprzedaży koni. Patrząc na zestaw sponsorów, w tym roku ciężar finansowania imprezy spoczął na dużych firmach państwowych. Przypuszczam, że w sumie wyłożyły blisko 1 milion złotych. A zatem, obciążenia dla Skarbu Państwa mogły wyglądać następująco:

- koszt imprezy (stadniny państwowe): -1.978.822,17 zł

- koszt imprezy (sponsorzy państwowi): -1.000.000 zł

- wpływ ze sprzedaży koni: 7.095.000 zł

- wpływy z imprezy: 390.361,13

= 39,80% procent od obrotu ze sprzedaży koni.

 

Oczywiście, w finansowaniu kilku poprzednich edycji miały udział inne spółki Skarbu Państwa niż  stadniny. Były to jednak sporadyczne wypadki dofinansowania w kwocie kilkudziesięciu tysięcy złotych, a dotyczyły wyłącznie rozegrania Czempionatu Narodowego.

Ciekawe, że w rozliczeniu roku 2016 nie wyodrębniono kwot, jakie wyłożyła ANR i ARiMR. Czyli wrzucono je do ogólnego worka „sponsorów”. W takim razie, czyżby ANR dofinansowało sprzedaż swoich własnych koni?...

 

Zwrócę uwagę na jeszcze jeden aspekt: ujawniono tylko kwoty dotyczące wzajemnych rozliczeń pomiędzy stadniną a MPT. A co z kosztami, jakie poniosła Stadnina Koni Janów Podlaski jako taka? Przecież to SK Janów zawierała umowy z aukcjonerami, agentami, przygotowała i udostępniła teren, płaciła za prąd itd.

Te rozważania pozostawiam innym adresatom.

  

Tyle o liczbach, pochylmy się nad wyjaśnieniami i komentarzami.

Stadniny piszą o prawie do nazwy i prawach autorskich. Znak towarowy PRIDE OF POLAND został zastrzeżony przez Stadninę Koni Janów Podlaski i stanowi jej własność. Polturf wykorzystywał ten znak wyłącznie do celów realizacji umowy, na podstawie upoważnienia. Znak cały czas pozostawał i pozostaje własnością Stadniny! Nie jest zatem prawdą, że stadniny poniosły tu jakiś koszt odzyskania praw do znaku.

 

Jeśli chodzi o zdjęcia, to prawda, że ich autorzy zachowywali pełnię swoich praw. Polturf płacił za wykorzystywanie zdjęć jedynie do celów promocji Pride of Poland. To o wiele tańsze rozwiązanie niż wykupywanie pełni praw autorskich. Zwłaszcza, że nigdy nie było problemów z szerszym wykorzystaniem zdjęć na własne potrzeby każdej ze stadnin (reklamy, broszury, kalendarze, plakaty), a ich autorzy chętnie ich użyczali BEZ DALSZYCH OPŁAT. Jedyną potrzebą ponownego wykorzystania zdjęć na potrzeby nowej aukcji był rozdział „ogiery czołowe” w katalogu. Może wystarczyło poprosić o prawo do wykorzystania gotowych zdjęć ogierów?

W momencie rozwiązania umowy nie odbyły się jeszcze żadne sesje katalogowe, a więc tylko od stadnin zależał ich tegoroczny koszt.

 

Nieprawdą jest też, że stadniny nie miały dostępu do katalogów. Po każdej edycji pozostawały w stadninie wydrukowane egzemplarze. Tegoroczny katalog opracowany został na podstawie bazy rodowodowej gromadzonej przez załogę Polturfu i tylko dlatego MPT udało się go opublikować w takim tempie!

 

Jeśli chodzi o domenę prideofpoland.pl, to nikt nie zwrócił się o jej zwrot. Stadniny zapewne wydały mnóstwo pieniędzy na wykupienie domeny prideofpoland.com, której Polturf nie miał w swojej gestii.

 

Nieprawdą jest, że stadniny nie miały dostępu do bazy klientów. Po każdej aukcji Polturf przekazywał każdej ze stadnin pełne dane wszystkich nabywców, na potrzeby realizacji kontraktów. W tym roku w sektorze klientów pojawili się prawie wyłącznie nabywcy z poprzednich lat, a więc stadniny znalazły do nich jakąś drogę dojścia.

Bezczelnym kłamstwem jest natomiast zdanie: Na trzy miesiące przed terminem imprezy okazało się, że ANR i stadniny pomimo bieżącego opłacania realizacji działań, nie posiadają praw do materiału zdjęciowego i filmowego, nazwy wydarzenia, stron internetowych czy katalogów.

Ani ANR ani stadniny nie opłacały bowiem żadnych „bieżących działań” Polturfu na potrzeby wydarzenia 2016, bo według obowiązującej umowy te działania pokrywał w całości Polturf! Gdyby tak było, te działania powinny również obciążyć budżet tegorocznej imprezy. A tak się nie stało. Koszty tych działań nie zostały do dzisiaj zwrócone.

 

Oczywiście, nie da się w prosty sposób porównać tegorocznej imprezy z poprzednimi. Po pierwsze, nieznany jest zakres umowy z MPT i ich obowiązki oraz zakres prac wykonanych przez samą Stadninę Koni Janów Podlaski. Po drugie, Polturf i MPT wprowadziły różne standardy organizacji, odmienną estetykę i jakość wykonania oraz  w różnym stopniu ponosiły odpowiedzialność za wydarzenie. Nie twierdzę, że nikt nie byłby w stanie wykonać tej pracy lepiej niż Polturf. Twierdzę tylko, że nikt nie byłby w stanie ją wykonać dla stadnin TANIEJ, przyjmując nasz poziom i jakość.

Mam nadzieję, że powyższe uwagi rzucą na to nieco światła.

Barbara Mazur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wersja do druku Powiadom znajomego o tym artykule Utwórz .pdf
 
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 22.11.2016, 15:17  Uaktualniono: 22.11.2016, 18:38
 Odp.: Rozliczenie Święta Konia Arabskiego
Jak mniemam, jedna i ta sama osoba umieściła w dniu 21.11.2016 trzy, niemal identyczne polemiki do krytycznych wobec Polturfu wpisów. Odpowiadam więc tej osobie en bloc. Koń,jaki jest,każdy widzi.Przejrzystość umowy Polturfu ze stadninami jest taka sama jak przejrzystość tekstu pani B.Mazur.W swojej "przejrzystości" Pani Mazur wykazuje jako jedyny koszt dla stadnin prowizję w wysokości 12% od ceny sprzedaży koni.Zapomina jednak dodać, że wszystkie pozostałe przychody z imprezy w całości trafiały również na konto Polturfu, tj.wpłaty sponsorów, opłaty za wynajem powierzchni handlowej i bilety wstępu oraz opłaty parkingowe. Wszystko na terenie stadniny. W tym roku, ww. wpływy z imprezy w kwocie PLN 1.390.361,12 wreszcie zasiliły konto stadniny."Przejrzyste" rozliczenia pani B.Mazur nie wykazują, ile zgarniała dotąd z tytułu samych wpływów z imprezy. Pani B.Mazur nie chciała też z góry ustalonej ceny ryczałtowej, będącej sumą kosztów firmy oraz rozsądnej marży zysku. Jej umowa ze stadniną miała bowiem ten walor, że marża zysku nie miała żadnego górnego pułapu.
Wbrew twierdzeniu mojego polemisty, ryczałtowe wynagrodzenie MTP obejmowało publikację katalogu aukcyjnego i materiałów promocyjnych,strony internetowej,obsługi stanowisk i kas, wyposażenia stanowisk VIP, trybun, loży itp.MTP wywiązały się ze swego zadania doskonale, czego nie negują nawet osoby przychylne pani B.Mazur. Dochodzę tu do kwestii podstawowej.Polturf jako organizator posiadał koszty stałe. Rok w rok, te same namioty, te same stoliki, te same krzesła. Jednak Polturf nigdy nie pokazał ile wynosiły jego koszty organizacji Dni Konia Arabskiego i Pride of Poland powiększone o godziwą marżę zysku. Bo w swojej pazerności, Polturf brał wszystko. I pozwalano mu na to.Zdanie "wtedy poza 12% prowizji stadniny nie obchodziły żadne koszty organizacji imprezy. Teraz poza wypłatą dla MTP dodatkowe koszty płacą stadniny" jest totalnym przekłamaniem i zakłamaniem. W ramach "wypłaty dla MTP" pokryte zostały koszty organizacji imprezy, zaś całość wpływów z imprezy i ze sprzedaży koni po uregulowaniu opłaty ryczałtowej MTP trafiło do stadnin. Natomiast filozofia Polturfu opierała się na zasadzie:dajcie mi wszystko, a ja załatwię co trzeba. Przejrzyste? Chyba nie. Zyskowne dla Poltufu? Niezwykle. Korzystne dla stadnin: zdecydowanie nie!
Skończmy też z mitem, że pani B.Mazur była dla stadnin czarodziejską różdżką przyciągającą kupców i kreującą wysokie ceny. Pani B.Mazur i jej firma były jedynie organizatorem Dni Konia Arabskiego i aukcji Pride of Poland. Kupców przyciągały konie wyhodowane w stadninach i promowane na międzynarodowych pokazach przez te stadniny, a wysokie ceny determinowała utrzymująca się koniunktura na konie arabskie. Tegoroczny spadek przychodów z tytułu sprzedaży koni nie wynika ze zmiany organizatora lecz z powstałej bessy na rynku ropy naftowej. Zakończę słowami do mojego polemisty: kończ Waść, wstydu oszczędź!
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 10.11.2016, 19:56  Uaktualniono: 10.11.2016, 22:07
 Autor
Cóż, jako dziennikarz i potencjalny kandydat na prezesa PZJ nie powinien Pan być stronniczy. A stronniczość Pana aż razi w oczy. Nie jestem księgową i nie mam nic wspólnego z księgowoscia i widzę demagogię jaką uprawia Pani Barbara Mazur. Szkoda, że Pan jej nie widzi, a zarzuca Pan przeinaczenia i niedomówienia w rozliczeniu kosztów Pride of Poland w 2016 roku.
Koszt organizacji tegorocznego Pride of Poland przez MTP to
1. 1.978.822,17-cena MTP za organizację imprezy,
2. 1.390.361,13-wpływy z imprezy dla stadniny,
3. 588.461,04, - tyle dopłaciły stadniny z zysku od sprzedaży koni - stanowi to 8,29% od obrotu ze sprzedazy koni


Gdyby Pride of Poland organizował Polturf to koszty wyglądałyby nastepująco
1. 1.390.361,13-wpływy z imprezy dla stadniny,
2. 851.400,00 - 12 % prowizji dla Polturfu
3. 2.241.761,12 - tyle byłoby do zapłaty dla Polturfu


Gdyby udało się sprzedać konie za kwotę z 2014 to koszty organizacji dla MTP byłyby nadal 1.978.822,17

A koszty dla Polturfu zwiększyłyby się do kwoty
1. 1.390.361,13-wpływy z imprezy dla stadniny,
2. 2 708 000 - 12 % prowizji dla Polturfu
3. 4 098 361,13 - tyle byłoby do zapłaty dla Polturfu.


I kto uprawia demagofię.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 21.11.2016, 10:43  Uaktualniono: 21.11.2016, 16:16
 Odp.: Autor
Nie bierzesz pod uwagę dość istotnych "szczegółów" którymi są koszty:
przy obecnym rozliczeniu stadniny ponoszą koszt:
- materiałów promocyjnych
- stron internetowych
- obsługi stanowisk i kas
- wyposażenia stanowisk, trybun, loży itp.
- reklamy

Wcześniej wszelkie koszty były po stronie Polturfu a stadniny płaciły za wszystko jedną kwotą. Demagogię uprawia ten kto próbuje porównywać ceny które nie zawierają wszystkich składowych, udając że wystarczy porównać 2 liczby bez wnikania ile jeszcze trzeba dopłacić żeby otrzymać ten sam zakres usług.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 04.11.2016, 21:42  Uaktualniono: 05.11.2016, 9:18
 Odp.: Rozliczenie Święta Konia Arabskiego
Być może MTP zorganizowały całość taniej dla stadnin (osobną sprawę stanowią sponsorzy - wielkie publiczne firmy, które wcześniej nie raczyły się arabami interesować)- ciekawe tylko na ile można wycenić utratę twarzy? i jakie będą długofalowe konsekwencje tego faktu ?
Suma summarum może się okazać, że kosztować to będzie stadniny x razy drożej niż korzystanie z rzekomo droższych usług firmy p. Mazur. (przykładem może być sprzedaż Al Jazeery )
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 04.11.2016, 7:16  Uaktualniono: 04.11.2016, 8:13
 JP
"cena MTP zapewne nie była zaniżona skoro Pani B.Mazur twierdzi, że to drogo." - tylko że inne są koszty małej firmy, a inne giganta z Poznania, który miał krótki termin i daleką drogę dla TIRów. Więcej dowiemy się za rok - czy MTP utrzyma warunki, czy podniesie cenę albo znajdzie podwykonawcę.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 03.11.2016, 14:30  Uaktualniono: 03.11.2016, 14:54
 POLTURF NIEKORZYSTNY DLA STADNIN
Po pierwsze: cena MTP zapewne nie była zaniżona skoro Pani B.Mazur twierdzi, że to drogo. Po drugie: jeśli wielu stałych kupców zbojkotowało tegoroczną aukcję Pride of Poland to właśnie z powodu odwołania dyrektorów stadnin, a nie wskutek zmiany organizatora z Polturfu na MTP. Po trzecie: policzmy, jakie straty poniosły stadniny przez te kilkanaście lat obowiązywania skrajnie niekorzystnej umowy z Polturfem i braku ryczałtowego wynagrodzenia dla organizatora. Rok w rok, bardzo znaczne wpływy z imprezy, tj. ze sprzedaży biletów wstępu etc.wędrowały w całości do kieszeni Polturfu. A były to kwoty niemałe, wynoszące corocznie grubo ponad milion złotych. Jak napisałam wcześniej, Pani B.Mazur niczego sobie nie wypracowała sama. Dostawała złotego cielca na tacy. Stadniny nie dostawały nic, a teren był ich, obiekty były ich, infrastruktura ich, jak również ich konie będące magnesem dla widzów, sponsorów i handlowców. Dochodziła do tego prowizja w wysokości 12% od sprzedaży koni, co w czasach hossy na konie arabskie dawało kolosalne kwoty, znacznie uszczuplając zyski stadnin. A to mimo, że Polturf jako organizator miał stałe koszty i prowizyjne wynagrodzenie nie było niczym uzasadnione. Na koniec chcę powiedzieć jedno. Cała sytuacja z odwołaniem dyrektorów stadnin zbiegła się ze znacznym pogorszeniem koniunktury na konie arabskie wskutek drastycznego spadku cen ropy naftowej. Dla wielu kupców, których portfele znacznie się skurczyły, okoliczności te stały się wygodnym wytłumaczeniem odstąpienia od zakupu w tym roku nowych koni w Janowie.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 03.11.2016, 17:57  Uaktualniono: 03.11.2016, 19:01
 Odp.: POLTURF NIEKORZYSTNY DLA STADNIN
Skoro Mazur dostawała po aukcji 1 mln zł a następna aukcja którą z własnych pieniędzy przygotowywał polturf kosztowała 1 mln zł to wygląda na to że była to najbardziej uczciwa umowa na świecie bo polturf ponosił odpowiedzialność i koszty jeśli aukcja się nie udała, stadniny tylko dzieliły się zyskiem. Dla mnie układ idealny.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 21.11.2016, 10:58  Uaktualniono: 21.11.2016, 16:16
 Odp.: POLTURF NIEKORZYSTNY DLA STADNIN
Czemu oceniasz że umowa z Polturfembyła skrajnie niekorzystna skoro nie masz kompletu danych dotyczących tamtych i obecnych umów? Tamte rozliczenia były bardzo przejrzyste, czego nie można powiedzieć o obecnej umowie. Wtedy poza 12% prowizji dla Polturfu stadnin nie obchodziły absolutnie żadne koszty organizacji imprezy. Teraz poza wypłatą dla MTP wszelkie dodatkowe koszty płacą stadniny. Do tego Barbara Mazur osobiście angażowała się w ściąganie dobrych klientów bo od tego zależały jej zyski. Teraz MTP nie muszą nic robić a pieniądze wpływają do kasy, bez względu na wynik aukcji. Absolutnie nikt nie przykłada wagi do przyciągnięcia nabywców i utrzymania dobrego poziomu imprezy. Widać to po różnicy w przychodzie.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 03.11.2016, 6:47  Uaktualniono: 03.11.2016, 11:22
 MTP
Czy MTP zarobiło na organizacji tyle ile normalnie zarabia, czy wykonało polecenie nie zważając na swoje koszty? Wierzę że Polturf byłby droższy, ale ile zarobiłyby stadniny,gdyby nie zwolniono prezesów w dramatyczny sposób? Chyba jednak więcej.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 02.11.2016, 14:35  Uaktualniono: 02.11.2016, 14:37
 Polturf jednak drożej
Gęstwina słów Pani B.Mazur skrywa,lub raczej celowo pomija jeden istotny element,który burzy całą jej wyliczankę. Wszystko po to by wykazać, że Polturf jako organizator byłby dla stadnin tańszy niż MTP. Twierdzę, że to nieprawda. Sprawdźmy więc słupki i tezy. Oto rozliczenie wg stadniny:
1.PLN 1.978.822,17-cena MTP za organizację imprezy,
2.PLN 1.390.361,13-wpływy z imprezy dla stadniny,
3.PLN 7.095.000,00-wpływy ze sprzedaży koni dla stadniny.
Cena MTP zostaje w większości pokryta wpływami z imprezy lecz brakuje jeszcze PLN 588.461,04, co stadnina musi dopłacić z wpływów ze sprzedaży koni. Oznacza to, że kwota w punkcie 3 została obciążona kwotą PLN 588.461,04,co daje koszt 8,29% od obrotu ze sprzedaży koni. Jasne i oczywiste. Co na to pani B.Mazur? Rachunek zysków i strat za 2016 się zgadza, ale dalej nie zgadza się nic.Wyliczając koszt imprezy dla stadnin na poziomie 27,89% od obrotu ze sprzedaży koni, Pani B.Mazur pomija wpływy z imprezy dla stadniny.Dalej łaskawie uwzględnia ten wpływ i wówczas wychodzi na koszt dla stadniny wynoszący w tym roku 23,32% od obrotu j.w. I taki jest stan faktyczny. Podkreślam jednak,iż MPT podał cenę stałą, ryczałtową, więc przy wyższych wpływach ze sprzedaży koni procent ten byłby niższy. Nie mylmy więc tej wartości z prowizją od sprzedaży koni. A ile w 2016 zapłaciłaby stadnina gdyby Polturf był organizatorem:
1.PLN 1.390.361,13- wypływy z imprezy dla Polturfu,
2.PLN 851.400,00-12% prowizji ze sprzedaży koni dla Polturfu,
3.PLN 7.095.000,00-wpływy ze sprzedaży koni dla stadnin.
Jak widać,cena Polturfu za organizację imprezy wyniosłaby PLN 2.241.761,12, tj.1+2,co daje dla stadnin koszt organizacji imprezy w wysokości ok.31,60% od obrotu ze sprzedaży koni. Jasno widać, że Polturf byłby droższy dla stadnin o blisko 300 tys. złotych niż MTP. Pani B.Mazur mija się bowiem z prawdą twierdząc,że jedynym kosztem dla stadnin była prowizja w wys.12% od sprzedaży koni. Nie uwzględnia bowiem istotnego elementu wspomnianego na wstępie,czyli wpływów z imprezy wędrujących do jej kieszeni z tytułu sprzedaży biletów wstępu, wynajmu stoisk etc. Nie wypracowała sobie tego sama, bo to stadnina jest właścicielem terenu, obiektów i całej infrastruktury oraz tych koni, które przyciągają widzów, sponsorów i handlowców. Jednak z tego tytułu stadniny dostawały figę z makiem, a całą śmietankę spijał Polturf. Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że obecna formuła stałej opłaty ryczałtowej dla organizatora jest dużo korzystniejsza dla stadnin niż umowa z Polturfem. Zaś końcowa,triumfalna kalkulacja pani B.Mazur prowadząca do kosztu w wysokości 39,80% to Himalaje demagogii, konfabulacji i kreatywnej księgowości. Koń by się uśmiał. Polturf dysponował przez kilkanaście lat iście królewskimi warunkami organizacji Dni Konia Arabskiego i Pride of Poland. To się skończyło.
Odpowiedz

Autor Wątek
Gość
Wysłano: 21.11.2016, 10:49  Uaktualniono: 21.11.2016, 16:16
 Odp.: Polturf jednak drożej
Ciekawe czemu porównujesz kwoty którymi płacono za różny zakres usług. Polturf dostawał kasę i stadniny nie martwiły się już żadnymi dodatkowymi kosztami. MTP dostały pieniądze za aukcję a stadniny dodatkowo pokryły koszt filmów i katalogów promocyjnych, tworzenia i utrzymania stron www, wyposażenia stanowisk, wynajęcia ludzi do obsługi itp. Podlicz to wszystko, to się przekonamy który organizator był bardziej kosztowny. Nie biorę tu nawet pod uwagę różnicy w przychodzi i stracie wizerunkowej.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Zasady komentowania*
Zawsze akceptuj komentarz zarejestrowanego użytkownika.
Tytuł*
Nazwa*
E-mail*
Strona www*
Treść*
Kod potwierdzający*

Kliknij tutaj, aby odświeżyć obrazek, jeśli nie jest wystarczająco czytelny.


Wpisz znaki widoczne na obrazku
Kod rozróżnia małe i wielkie litery
Liczba prób, które możesz wykonać: 5